Balta rolt de loper uit voor intermodale logistiek

Als het grootste vloerbedekkingsbedrijf van Europa is Balta zowel ontwikkelaar, producent als verdeler van tapijten, tapijttegels en andere textielvloeren voor zowel de commerciële als residentiële markt. Met sites in de VS, België en Turkije beslaat de logistieke keten van het bedrijf heel wat kilometers. Daarom ging Balta op zoek naar duurzame oplossingen om zijn supply chain te verbeteren. Geert De Brandt, group logistics manager, geeft tekst en uitleg.

“We hadden een duidelijk doel voor ogen”, legt Geert uit. “We wilden onze CO2-uitstoot zo veel mogelijk reduceren. Daarom zijn we sinds augustus 2019 deels overgestapt naar binnenvaart voor de import van grondstoffen naar onze Belgische sites. Bovendien werken we aan een intermodaal testproject voor onze afvalstromen.” Daarbij mikt Balta niet op financieel gewin, maar wel op een substantiële CO2-reductie.

Kleinere vrachten, snellere levertijd

De verandering kwam niet uit de lucht gevallen: de laatste jaren voelt de logistieke afdeling van Balta de druk almaar stijgen. “We merken een duidelijke evolutie in de vraag van onze klanten”, verduidelijkt Geert. “Klanten willen lean werken en hun voorraadopslag beperken tot het absolute minimum. Dat betekent dat wij frequenter moeten leveren. Meestal gaat het ook om kleinere hoeveelheden dan vroeger.”

Om die vraag naar nog hogere flexibiliteit te beantwoorden, staken de transportpartners en de logistieke afdeling van Balta de koppen bij elkaar. “Bundelen was het codewoord”, aldus Geert. “Voor leveringen buiten Europa zijn we onze containers bijvoorbeeld beginnen te vullen met bestellingen van verschillende Balta-divisies. Omgekeerd maakten we dezelfde oefening: onze leveranciers bundelen onze bestellingen met die van andere bedrijven uit de buurt en sparen zo transporten uit. Tot slot herbekeken we ook de afmetingen van onze verpakkingen, om onze containers zo efficiënt mogelijk te kunnen vullen.”

 

 

“Multimodaliteit is deel van een grotere oefening om onze logistiek duurzamer te maken.”
–   Geert De Brandt, group logistics manager bij Balta

 

 

 

 

200 ton CO2

Zoveel stoot Balta jaarlijks minder uit door te kiezen voor binnenvaart in plaats van trucktransport.

Duurzame drijfveer

Verder klinkt de vraag naar een duurzame supplychain steeds luider. Daarom stapte Balta sinds 15 augustus 2019 over naar binnenvaart voor de invoer van zijn grondstoffen. Een maatregel die de ecologische voetafdruk van het bedrijf drastisch verkleint.

Geert: “Bedoeling is om 75% van de jaarlijks 2.000 containers met grondstoffen via binnenwateren – in plaats van over de weg – te transporteren vanuit de haven van Antwerpen naar onze Belgische vestigingen. Daarmee korten we de afzonderlijke ritten van onze trucks in van 208 km tot amper 6 km. Op jaarbasis leggen we zo 97% minder wegkilometers af, waardoor onze CO2-uitstoot daalt met 75% of ruim 200 ton.”

Een bijkomend voordeel is dat de transporten niet langer vastzitten in de file. “Dat is heel mooi meegenomen”, beaamt Geert. “Zeker met het oog op de werken aan de Oosterweelverbinding. Daar verwachten we veel hinder tijdens de werkzaamheden. We zijn dan ook van plan om onze binnenvaarttransporten verder op te voeren.” Een logische keuze: binnenvaartschepen bereiken in 2 dagen bijvoorbeeld de Containerterminal in Wielsbeke en er wordt dagelijks gevaren. River Terminal Wielsbeke (RTW) heeft onlangs zelfs de faciliteiten van de Containerterminal verbeterd en investeert momenteel in een derde aanlegsteiger.

Intermodale afvalstromen

Naast binnenvaart schakelt Balta ook het spoor in om het aantal trucks op de weg te verminderen. Geert: “We onderzoeken momenteel hoe we onze afvalstromen kunnen optimaliseren, onder andere door ze intermodaal – met een combinatie van spoor en vrachtwagen –  naar Italië te brengen voor verwerking. Ook voor transporten tussen onze sites in de VS bekijken we of het spoor een volwaardig alternatief kan zijn.”

Voorlopig gebruikt Balta de binnenwateren vooral voor import, maar in de toekomst wil het bedrijf de binnenvaartschepen ook inzetten voor export. Het schoentje wringt momenteel echter nog bij de afsluitdatum. “Containers voor export moeten tegen een bepaalde datum worden afgesloten om op tijd te kunnen afvaren”, legt Geert uit. “Om die timing goed te krijgen, zijn we volop aan de slag in samenwerking met RTW. Wordt dus zeker vervolgd!”   

Waarom was het voor Balta ‘gewoon logisch’ om te beginnen met multimodale logistiek?

–   Het zorgt voor een drastische vermindering van de CO2-uitstoot. Door 75% van de inkomende containers via binnenvaart te vervoeren, daalt de uitstoot met 200 ton per jaar.

–   Het biedt een betrouwbaar alternatief voor wegverkeer, zeker met het oog op de werken aan de Oosterweelverbinding.

Uitgelichte feiten en cijfers:

Opgericht in: 1964

Hoofdkantoor: Sint-Baafs-Vijve

Aantal medewerkers: 3.899

Sector: textiel, vloerbekleding

Actief in: 139 landen

Transportmodi: spoor, zee, binnenvaart, weg

Vindt u een multimodale supplychain ook ‘gewoon logisch’? Schrijf u in voor BaanBrekers 2020 , hét evenement rond multimodaliteit in Vlaanderen.

Flowers Flowers