De Halve Maan

Pijpleiding

Situatie bij opstart 

Op de huidige site van de brouwerij in de Brugse historische binnenstad zijn al meer dan 5 eeuwen bijna onafgebroken brouwerijactiviteiten.  Zo wordt er reeds sedert 1441 melding gemaakt van een brouwerij op de huidige site in het Brugse Stadsarchief.  Brugge heeft altijd al een rijke brouwerijgeschiedenis gekend, zo waren er tijdens het interbellum meer dan 30 brouwerijen actief in de binnenstad.  Vandaag is De Halve Maan de laatste brouwerij om deze traditie in stand te houden in de binnenstad

 

Bevindingen

Doorheen de jaren investeerde de brouwerij al zwaar in het leefbaar houden van deze activiteiten.  In 2010 opende de brouwerij een nieuwe vestiging buiten de stad, op het industrieterrein Waggelwater, waar de zwaarste industriële activiteiten sindsdien plaatsvinden: filteren, afvullen van bier in vaten en flessen, opslag en logistiek. Toch blijft elke liter van de bekende Brugse Zot op de historische site van het Walplein gebrouwen worden. Met de pijplijn wil de brouwerij zware tankwagens uit de stad houden, die eerder tot wel twaalf keer per dag tussen de twee locaties pendelden. De overlast van de tankwagens leidde tot onveilige situaties en was vervelend voor de inwoners, maar ook voor de vele toeristen die dagelijks naar Brugge komen.

 

Multimodale oplossing

In 2014 kwam de brouwerij met het visionaire plan naar buiten om het bier ondergronds te vervoeren. “Dit is een bijzonder innovatieve techniek waardoor economische groei enerzijds en leefbaarheid anderzijds kunnen worden gecombineerd”, schrijft Xavier Vanneste, directeur van De Halve Maan. Er is een half jaar aan het project gewerkt. De bierleiding loopt vanuit de brouwzaal in het centrum van Brugge via een buis van 3276 meter naar de bottelarij buiten de stad. De leiding gaat zelfs tot 34 meter diep onder een parkeergarage. Er lopen twee leidingen naast elkaar, waar afwisselend Brugse Zot en Straffe Hendrik doorheen stroomt.

 

 

 

© De Halve Maan

Flowers Flowers