Grobbendonk terminal ademt terug

Sinds de stopzetting van de activiteiten eind 2018, was er geen aan- of afvoer meer van containers via de binnenvaart in Grobbendonk. Een groot deel van het door DP World opgebouwde volume was terug op de weg beland, een fenomeen dat bekend staat als “reverse modal shift”.

De toenmalige Antwerp East terminal van DP World werd begin februari van dit jaar door Van Moer overgenomen en omgedoopt tot Dennie Lockefeer Container Terminal (DLCT), als eerbetoon aan de overleden directeur van de groep Van Moer.

De nieuwe eigenaar en uitbater van de terminal stond meteen voor de grote uitdaging om de wateractiviteiten terug nieuw leven in te blazen en moest daarvoor de dialoog heropstarten met de buurtbewoners om de geluidshinder die aan de basis lag van de sluiting van de terminal, op te lossen. Na meerdere ingrijpende en vooral geluidswerende aanpassingen, kan de terminal terug ademen en is er sinds 20 mei weer een binnenschip dat vaart tussen de Haven van Antwerpen en Grobbendonk. Het is de bedoeling spoedig de frequentie op te drijven.

Niet onbelangrijk was het terugwinnen van de volumes die op de weg beland waren sinds de sluiting. Multimodaal.Vlaanderen heeft, van zodra de heropening van de terminal waarschijnlijk werd, meerdere producenten in de ruime omgeving van de terminal kunnen sensibiliseren om terug voor de binnenvaart te kiezen in plaats van voor de weg.

Dit zorgt in totaal voor een 5.000-tal containers die jaarlijks terug op een duurzame manier vervoerd zullen worden. Voor de zeer drukke E313 is dit dubbel goed nieuws aangezien containertrafieken vaak dubbel worden gereden met het afhalen of terugbrengen van lege containers in of naar de haven.

Meer informatie?
Contacteer: Willy De Decker (willy.dedecker@vil.be)

Flowers Flowers