Transuniverse verduurzaamt logistiek met multimodale site

Als expediteur en groepage-expert met 36 jaar ervaring op de teller, heeft Transuniverse al heel wat logistieke watertjes doorzwommen. Oorspronkelijk werkte het bedrijf uitsluitend met vrachtwagens, maar sinds enkele jaren breidt het zijn logistieke aanbod uit met multimodale mogelijkheden. “We groeperen de vrachten, laden de containers en transporteren ze van a naar b op de meest efficiënte manier”, vertelt Michel Nierinck, lid van het directiecomité bij Transuniverse. “Binnenkort doen we dat ook vanuit een nagelnieuwe multimodale site in de haven van Gent.” (maart 2020)

 

 

 

Ecologie en economie in balans

“De laatste jaren is er in de transportsector een duidelijke trend”, aldus Michel. “Almaar vaker is duurzaamheid een doorslaggevendere factor dan de prijs om bepaalde transportflows op te zetten. Vooral het spoor wint aan populariteit. Zeker met de toenemende schaarste aan chauffeurs en de wetgeving die steeds strikter wordt, gaan bedrijven – en dienstverleners zoals wij – op zoek naar alternatieven voor hun logistieke keten.”

Daarom consolideert Transuniverse nu al vrachten in zijn crossdockcentrum in Wondelgem. “We bundelen vrachten in containers, die we nadien verladen op trucks”, legt Michel uit. “Die trucks vertrekken vervolgens in de vier windrichtingen. Sommige containers leggen het volledige traject per vrachtwagen af, andere worden overgeladen op zeeschepen of treinen. Alles hangt af van de bestemming én de wensen van de klant.”

Krachten bundelen aan het Kluizendok

Om aan de groeiende vraag naar duurzaam transport tegemoet te komen, zet Transuniverse volop in op vernieuwing. Dat doet de logistieke dienstverlener door te investeren in een nieuwe multimodale site aan het Kluizendok in de haven van Gent. Daar zullen Transuniverse, het Turkse Ekol Lojistik en North Sea Port de handen in elkaar slaan om een multimodale logistieke hub uit te baten. Bedrijven zullen er terechtkunnen voor al hun transportvragen, zowel voor baanvracht en binnenvaart als voor het spoor. Ekol Lojistik zal daarbij de spoorpartner zijn, terwijl North Sea Port en een nog te bepalen externe partner de roll-on-roll-offterminal zullen uitbaten.

 

“Multimodaliteit is de toekomst. Daarom investeren we fors in de groei van ons multimodaal aanbod.”

Michel Nierinck, lid van het directiecomité bij Transuniverse

 

40 miljoen euro

Zoveel wordt er geïnvesteerd in de nieuwe multimodale site.

Ter voorbereiding op de drastische uitbreiding van zijn multimodale aanbod, heeft Transuniverse een nieuwe dienst opgericht: charteren. “De medewerkers van deze dienst zullen onze in-houseexperten zijn inzake multimodaliteit en onze klanten hier optimaal in begeleiden”, licht Michel toe.

Ook VIL en Multimodaal.Vlaanderen hebben hun steentje bijgedragen aan deze site. Een studie van VIL over een gedeelde ‘gate control’ inspireerde de drie partners Transuniverse, North Sea Port en Ekol om ook bij het Kluizendok voor deze optie te kiezen. Michel: “Zo bundelen we onze resources om optimale veiligheid te garanderen. Dat is efficiënter én goedkoper.”

Waarom de overstap naar multimodaal voor Transuniverse ‘gewoon logisch’ is:

  • om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van klanten naar duurzaam transport.
  • om de toekomst als logistieke dienstverlener en groepage-expert te vrijwaren.

Uitgelichte feiten en cijfers:

Opgericht in: 1983

Hoofdkantoor: Wondelgem

Aantal medewerkers: 190

Sector: groepage

Actief in: Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten

Transportmodi: spoor, zee, binnenvaart, weg

Vindt u een multimodale supplychain ook ‘gewoon logisch’? Schrijf u in voor BaanBrekers 2020 , hét evenement rond multimodaliteit in Vlaanderen.

Flowers Flowers