Wienerberger kiest de multimodale weg

Binnenvaart Shortsea shipping

Export naar het Verenigd Koninkrijk 

Nadat de bouw van hun kade in Beerse voltooid was, besloot Wienerberger eind 2016 om de pallets met stenen voor de export naar het Verenigd Koninkrijk, zoveel mogelijk over het water te vervoeren naar hun consolidatie site voor de export in Bornem. Van hieruit vertrekken coasters richting VK en andere bestemmingen. Zo werd in 2017 liefst 45.000 ton over het water vervoerd van Beerse naar Bornem via de  binnenvaart.

 

Beerse-Bornem-Brussel

Nadat de stenen in Bornem zijn gelost, varen de binnenschepen verder naar Vilvoorde waar ze niet-verontreinigde gronden afkomstig vanuit infrastructuurwerken in het Brusselse laden. Deze gronden worden terug naar de fabriek in Beerse gevaren om de oude kleiputten op te vullen. Dit laatste gebeurt in het kader van landschapsherstel.

Ook deze trafiek was goed voor ongeveer 45.000 ton in 2017. Op die manier is er een watergebonden transportlus Beerse-Bornem-Brussel gevormd. In totaal heeft Wienerberger zo’n 90.000 ton van de weg naar het water omgezet, het equivalent van meer dan 6.000 vrachtwagenritten.

Op de kade in Bornem worden de coasters van Fast Lines naar het VK geladen na consolidatie van stromen, ook uit andere productielocaties. In 2017 bedroeg de totale shortsea trafiek net geen 100.000 ton.  Het is de bedoeling van Wienerberger om de trafiek over het water nog te verhogen.

Flowers Flowers