Multimodaal, het nieuwe normaal
Modal shift van weg naar water of
spoor én efficiëntieverhoging in het
wegvervoer.
Wat is de uitdaging?
De verkeerscongestie vormt een uitdaging voor onze mobiliteit en voor Vlaanderen als logistieke topregio. Oktober 2022 was een van de zwaarste filemaanden sinds het begin van de metingen door het Vlaams Verkeerscentrum in 2011.
Om het toenemend vrachtverkeer af te remmen, begeleidt het Multimodaal adviespunt logistieke dienstverleners en verladers bij de modal shift.
“Als we die goederen niet vaker op binnenvaart en spoor krijgen, zal de gemiddelde snelheid op de snelwegen tegen 2040 nog eens met 10 tot 15 procent dalen omdat er meer files staan”. – Federaal Planbureau
Wat na mijn contactopname?
Persoonlijk gesprek
Wij willen uw vraag goed begrijpen en stellen eventuele bijkomende vragen
Uitwerking multimodaal alternatief
Wij werken voor de besproken goederenstroom één of meerdere multimodale alternatieven uit, inclusief de financiële business case
Bespreking multimodaal alternatief
We bespreken samen met u het uitgewerkte alternatief en beantwoorden al uw vragen
Opstart modal shift
U beslist of u met het alternatief aan de slag gaat, al dan niet mits een voorafgaandelijke test. Wij brengen u in contact met alle partijen die u nodig heeft voor de implementatie
Onze missie
Multimodaal Vlaanderen wil dit bereiken door RAC²
Responsabiliseren
- Bedrijven oproepen hun verantwoordelijkheid te nemen op het vlak van mobiliteit én klimaat
- België bekleedt 39ste plaats in CCPI ranking, overige Benelux-landen in top 20
Adviseren
- Begeleiden van bedrijven bij de modal shift door uitwerking van concrete business cases
- Input leveren aan beleid op basis van kennis en praktijkervaring
Concipiëren
- Innovatie als hefboom voor modal shift: ICY, haakcontainers, …
- In samenwerking met speerpuntcluster VIL
Connecteren
- Bundeling van lading
- Kennisdeling (events, lerende netwerken)
- Coördinerend overlegorgaan