Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Baanbreker in de kijker – Naval Inland Navigation

Naval Inland Navigation won de Baanbreker Award Binnenvaart 2022 met het project van de River Drones. Een River Drone is een nieuw semiautonoom binnenvaartschip dat op 24 maart voor het eerst in gebruik werd genomen.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de River Drone in het leven te roepen?
GVO: We wilden diversifiëren naar de drogeladingvaart en daarnaast ook vergroenen en innoveren. Tegelijkertijd wilde een scheepseigenaar aan een nieuwe investering beginnen. Met de River Drone wilde hij het concept van de watertrucks met de Seafar-technologie opschalen en een nieuw soort vaartuig bouwen dat aan alle wensen van de toekomst voldoet. In de eerste plaats op het vlak van vergroening. In heel de transportsector, staan we voor de grootste transitie sinds de uitvinding van de verbrandingsmotor. Daarom voorziet de River Drone een aantal oplossingen waardoor het schip in de toekomst verder kan vergroenen en bijvoorbeeld kan overschakelen op waterstof. Daarnaast kan de River Drone varen met een sterk gereduceerde bemanning, met één kapitein en twee matrozen. In een tweede fase willen we iedereen met een vaarbewijs van boord halen en enkel nog matrozen op het schip houden.

Hoe verloopt het besturen van de River Drone?
GVO: Alle nautisch-technische zaken worden opgelost met het remote controle station en met protocols in de software. Als de veiligheidsevaluatie positief is, is er niemand met een vaarbewijs meer nodig op het schip. In theorie kan je ook de taken van matrozen automatiseren. Je kan een robotarm van 150.000 euro kopen om één taak uit te voeren. Maar dat lijkt mij niet echt zinvol. De operator in het controlecenter zal altijd iemand met een vaarbewijs voor de binnenvaart zijn. Deze persoon bestuurt het schip zonder nog aan boord te gaan en heeft op die manier een betere work-life balans. De geesten beginnen intussen ook te rijpen dat deze nieuwe manier van werken niet minderwaardig of bedreigend hoeft te zijn.

Zijn er plannen om dit concept uit te breiden?
GVO: Zeevaart zit er voorlopig niet aan te komen. Maar als we het semi-autonoom varen kunnen uitbreiden naar de tankvaart, zullen we het zeker doen. Door de strenge veiligheidsvoorschriften daar, hopen we de komende jaren uit de praktijk te kunnen aantonen dat veiligheid geen enkel probleem is.

Wat was de grootste hindernis die jullie moesten overwinnen voor de verwezenlijking van dit project?
GVO: Het is een gigantisch grote investering om deze schepen te bouwen. Dat is de grootste stap die genomen is door de scheepseigenaar. Over het regelgevend kader in Vlaanderen kan ik niets dan positiefs zeggen. De Vlaamse overheid is de enige overheid die een regelgeving heeft opgezet om met dit soort technologieën te gaan experimenteren. Onze buurlanden zijn aan het kijken naar wat er in Vlaanderen gebeurt, maar daar is men eigenlijk niets aan het doen. In Vlaanderen mogen we zeker trots zijn dat we hiermee aan de slag kunnen.

Presentatie Naval

Als u één beleidsmatige maatregel mag kiezen om de modal shift te bevorderen, welke zou dat dan zijn?
GVO: We moeten ervoor zorgen dat verschillende modi met gelijke wapens strijden. Dat wil zeggen: niet één modus subsidiëren boven een andere. Ik denk ook dat we naast kosten ook goed moeten letten op uitstoot als we het hebben over Total Cost of Ownership. De kostprijs van laden en lossen ligt bij binnenvaart een stuk hoger dan bij vrachtvervoer. Maar als we kijken naar uitstoot dan zijn er grote voordelen voor schepen en spoor.

Hoe ziet u het multimodale landschap evolueren de komende jaren?
GVO: Ik ben bang voor een reverse modal shift. Dat heeft te maken met de beschikbaarheid van scheepsruimte, maar ook met klimatologische omstandigheden. Als we niet snel genoeg vergroenen gaan klanten overschakelen naar de groene alternatieven op de weg, zoals waterstoftrucks. Vergroening komt natuurlijk niet vanzelf. Er is nog heel veel werk aan de winkel. We kunnen die reverse shift zeker wel voor zijn, alleen moet de sector zelf goed beseffen dat dit risico bestaat. Bij het bouwen van een nieuw schip moet men zich de vraag stellen “Hoe gaat dit schip over 20 jaar nog kunnen varen?”.

Waar heeft de Baanbrekers award een plaats gekregen in het bedrijf?
GVO: Die staat in ons hoofdkantoor centraal in de lunchruimte zodat iedereen hem elke dag kan bewonderen.

WILT U OOK KANS MAKEN OP EEN BAANBREKERS AWARD OF WILT U IEMAND KANDIDAAT STELLEN?
Contacteer Shauny Ammeloot (shauny.ammeloot@vil.be)

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events