Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Baanbreker in de kijker: Logistiek Centrum Zwevegem

Interview met zaakvoerder Dieter Laebens

Logistiek Centrum Zwevegem sleepte de award van Baanbrekende Logistieke Dienstverlener 2023 in de wacht. We zochten zaakvoerder Dieter Laebens op en vroegen hem naar zijn visie op het multimodale landschap in Vlaanderen.

Logistiek Centrum Zwevegem is in augustus 2023 van start gegaan. Kan u vertellen hoe dat tot stand is gekomen?
“We waren vroeger een zuiver wegtranportbedrijf. Elf jaar geleden hebben we een site gekocht in Zwevegem waar we warehousing activiteiten zijn beginnen uitoefenen. Die site lag toevallig naast het kanaal Bossuit-Kortrijk. We zijn ons beginnen informeren of we daar eventueel iets mee konden doen. Zo zijn we in contact gekomen met HTS Intermodaal. HTS geloofde meteen in ons verhaal en het potentieel van binnenvaart in onze regio en zo zijn we vrij snel tot een samenwerking gekomen. Samen hebben we extra gronden aangekocht om directe toegang te krijgen tot het water en de kaai-infrastructuur te kunnen opbouwen.”

Hoe kwamen jullie als zuiver wegtransportbedrijf op het idee om de switch te maken naar binnenvaart?
“We werden geconfronteerd met problemen waar al onze concullega’s mee worstelen: de schaarste aan chauffeurs en de files die er niet korter op worden. We moesten wel gaan nadenken hoe wegtransport anders georganiseerd kan worden. Als je dan gaat kijken naar de alternatieven: spoor is heel log om te organiseren, terwijl binnenvaart veel dynamischer en makkelijker in te plannen valt.

Niet ieder bedrijf ligt natuurlijk langs het water en heeft voldoende volumes om er een rendabele case van te maken. Dus is er volgens ons nood aan spelers, zoals Logistiek Centrum Zwevegem, die de investering willen maken en die aanbieden aan bedrijven in de regio.”

“Binnenvaart biedt veel operationele efficiëntiewinsten: zo is een schip veel stipter dan een vrachtwagen.”

“Duuurzaamheid was niet onze eerste insteek om hiermee te starten, maar we trekken nu wel voluit die kaart. Lange afstanden worden via het schip vervoerd, we gaan ook inzetten op elektrische schepen en enkel het laatste stukje transport, van onze terminal tot aan bedrijven binnen een straal van 30 kilometer, gebeurt via vrachtwagen. Dat gaat om weinig kilometers, waardoor elektrische vrachtwagens ook interessant worden. We investeren zowel in elektrische voertuigen, als alternatieve brandstoffen. We proberen overal als eerste bij te zijn. Wat de ideale vrachtwagen uiteindelijk zal worden, zal de toekomst uitwijzen. Veel zal ook afhangen van hoeveel de klant bereid is te betalen als meerprijs.”

Wat is voor uw bedrijf de grootste hindernis geweest in heel het multimodale verhaal?
“Alle begin is moeilijk. We hebben een zeer grote investering moeten doen van ongeveer 14 miljoen euro. Dat moet je vanaf dag één dragen, nog voor je volume hebt opgebouwd. Het was kwestie van zo snel mogelijk veel bedrijven te overtuigen om met ons in zee te gaan. Van onze klanten vraagt het een bepaalde mindset, maar binnenvaart biedt ook veel voordelen, zoals operationele efficiëntiewinsten. Zo is een binnenschip veel stipter dan een vrachtwagen waardoor je minder tijd verliest. Daarnaast bieden we ook een uitgebreider dienstenpakket aan dan veel andere terminals. We zijn een multipurpose terminal. De meeste terminals doen ofwel containers, ofwel bulk, wij doen beide, wat ons uniek en heel flexibel maakt.”

Hoe ziet u het multimodale landschap in Vlaanderen evolueren?
“Er komen overal inland terminals bij en dat is goed. Het moeten er natuurlijk ook niet te veel worden. Met te veel concurrenten zou het lastig zijn om het financeel haalbaar te houden.Waar ik bovendien heel hard in geloof is het gebruik van containervaart voor kortere afstanden. Vandaag worden ze alleen gebruikt voor overzeese transporten. Volgens mij kunnen ze efficiënt ingezet worden tussen bijvoorbeeld Zuid-West-Vlaanderen en Limburg.”

Laebens Logistics 003

Wat is volgens u de belangrijkste beleidsmaatregel die de modal shift kan bevorderen?
“Sterk inzetten op infrastructuur, zoals de opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk zodat de regio te allen tijde bereikbaar blijft per binnenschip. Die bedrijfszekerheid is cruciaal als je bedrijven wil overhalen om multimodaal te gaan werken. Verder ook beschikbare industriegronden nabij terminals voorbehouden aan bedrijven met grote vrachtvolumes zodat de impact op mobiliteit en CO2 minimaal blijft.”

Waar heeft de Baanbrekers award een plaats gekregen?
“Die staat te blinken op de kast in mijn bureau.”

WILT U OOK KANS MAKEN OP EEN BAANBREKERS AWARD OF WILT U IEMAND KANDIDAAT STELLEN?
Contacteer ons!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events