ESC won tijdens Baanbrekers 2022 de award van Baanbreker Spoor. We interviewden Hugo Donche, Leung Wan en Yves Strubbe.
Hoe lang werkt ECS al met een spooraansluiting?
HD: We zijn zo’n 15 jaar geleden begonnen met een eerste site met een spoorverbinding.
Als firma geloven we sterk in het spoor: voor het vervoer van containers, maar ook voor transport voor producenten die aan een spoor aangesloten zijn en op die manier rechtstreeks een verbinding kunnen maken tussen hun fabriek en ons magazijn zonder dat er ook maar één kilometer over de weg moet gaan.
Wat is het voordeel van het spoor?
HD: Het grote voordeel voor ons is dat klanten grotere volumes in één keer kunnen vervoeren. Dat zorgt voor meer efficiëntie, zowel voor hen als voor ons. Je kan die capaciteit in één keer inplannen, voldoende mensen voorzien om te kunnen laden en lossen. Een trein die bij ons binnenkomt heeft ongeveer 1000 paletten aan goederen aan boord. Dat is het equivalent van ongeveer 48 à 49 vrachtwagens die in één keer binnenkomt. Een lading die binnenkomt via een trein is makkelijker te behandelen dan wanneer vrachtwagens apart toekomen op verschillende momenten.
Een bijkomend voordeel is gewicht. Je kan makkelijk 8 tot 10 % goederen meer per keer vervoeren.
LW: De modal shift is bovendien deel van onze visie. Tegen 2025 zullen we 50 % van ons landtransport via het spoor organiseren, 60% tegen 2030. In 2021 zaten we aan 70 miljoen kilometers via het spoor en in 2022 aan 72 miljoen. Dat is indrukwekkend. Ook het chauffeurstekort speelt mee. Als we de chauffeurs lokaal houden lossen we dat probleem voor een stuk op. Door meer lokale ritten is een chauffeur veel minder lang onderweg en kan die ‘s avonds gewoon naar huis gaan. Ook voor de klant is het interessant dat ze in hun eigen taal geholpen worden.
Wat is de grootste hindernis die ECS heeft moeten overwinnen?
HD: Klanten overtuigen, want het spoor staat niet gelijk aan goedkoop. De uitdaging is vooral de klant bewust te maken van de voordelen. Maar de laatste 5 à 6 jaar zien we dat meer en meer klanten mee zijn met het verhaal. Duurzaamheid is een hot topic. Wie niet mee gaat, zal er op termijn ook voor beboet worden, dus iedereen is nu die shift aan het maken.
YS: De infrastructuurwerken aan het spoor vormen nog een grote hindernis. De aanleg van een nieuwe spoorlijn of terminal neemt veel tijd in beslag. Wij wilden de afgelopen jaren al meer en sneller handelen, maar de infrastructuur moet ook mee kunnen natuurlijk. Niet alle sporen in verschillende landen zijn bijvoorbeeld op elkaar afgestemd. We blijven wel constant op zoek naar nieuwe connecties. Zo zijn we in mei gestart met een nieuwe connectie tussen Rotterdam en Warschau.
Als u één beleidsmaatregel mag kiezen om de modal shift te bevorderen, wat zou u dan kiezen?
HD: De prijs van spoor zou moeten zakken. De prijs is nog te hoog in vergelijking met de vrachtwagen. De hoge prijs houdt verschillende klanten tegen om de modal shift te maken. Vrachtwagens zullen we uiteraard altijd nodig hebben. Maar de focus zou meer moeten liggen op wat het spoor teweeg kan brengen.
LW: Op Europees niveau zou er ook meer uniformiteit moeten zijn. Duitsland doet de grootste inspanningen, maar andere landen dan weer helemaal niet. Om een voorbeeld te geven dat aantoont dat er te weinig uniformiteit is: als je van hier door Frankrijk naar Spanje een trein inzet, moeten de wagons in Spanje vervangen worden. Er is nog veel werk aan de winkel. We gaan vooruit, maar heel traag.
Hoe ziet u het multimodale landschap evolueren?
YS: Ik verwacht dat we een groei zullen zien. Europa had tien jaar geleden al veel meer moeten investeren in spoor en infrastructuurwerken. Nu loopt iedereen wat achter de feiten aan. Die infrastructuurwerken zijn een werk van lange adem. Binnen ECS zullen we zeker ons netwerk verder uitbreiden. Maar dat zal dan vooral binnen de bestaande lijnen moeten zijn. Ik verwacht wel dat de steun van zowel de overheid als de bedrijven zal groeien. In Duitsland wordt volgend jaar bijvoorbeeld de wegenbelasting verdubbeld. Ik vermoed dat er meer en meer van deze maatregelen genomen zullen worden. Die zullen er mee voor zorgen dat meer en meer mensen kiezen voor de modal shift.
Waar heeft de Baanbrekers award een plaats gekregen in het bedrijf?
HD: De award staat heel zichtbaar aan onze receptie.
Na de awardshow zijn er gesprekken gestart met een grote multinational. Dus het duidt wel aan dat het een positieve impact heeft op klanten. Het heeft ons verhaal zeker wat meer kracht bijgezet.
Wilt u ook kans maken op een Baanbrekers award of wilt u iemand kandidaat stellen?
Contacteer Shauny Ammeloot (shauny.ammeloot@vil.be)