In het licht van de Oosterweelwerken rond Antwerpen, lanceerde Multimodaal.Vlaanderen de “ICY Community” die specifiek inzet op de modal shift van import- en export containers van en naar de haven van Antwerpen. Sinds de lancering in oktober vervoegden reeds 15 bedrijven deze Community. Tot op heden werd reeds voor meer dan 45 concrete containerflows een modal shift alternatief uitgewerkt.
Met dit initiatief zet het multimodaal adviespunt van VIL in op het ICY (Inland Container Yard) concept als facilitator voor de modal shift en als hefboom voor logistieke dienstverleners om met duurzame oplossingen hun klantenrelaties te verstevigen.
Deze Community richt zich zowel tot verladers als expediteurs. Uit de eerste opgeleverde business cases blijkt dat het ICY concept een erg aantrekkelijk alternatief vormt, zowel voor de dienstverlener, de klant als de maatschappij. Immers, in de meeste gevallen leidt ICY tot besparingen, zowel op het vlak van de transportkost, de afgelegde afstand via de weg als de CO2 – uitstoot.
Dat de uitdaging groot blijft, werd nogmaals duidelijk wanneer de zeevrachttarieven sinds kwartaal vier van vorig jaar ongeziene hoogtes bereikten. Daarenboven zagen de rederijen hun leeg equipment liever richting Far East vertrekken, i.p.v. het via de inland terminals ter beschikking te stellen van exportklanten.
Sinds Chinese New Year stabiliseert de situatie, maar de zeevracht tarieven blijven ongezien hoog. De corona crisis heeft de consumptie van goederen voor huis en tuin een enorme boost gegeven en dat laat zich voelen in het aantal containers dat vanuit het verre oosten onze havens bereikt. Deepsea terminals kunnen de toevloed nauwelijks nog aan wat leidt tot sterk toegenomen wachttijden voor vrachtwagenchauffeurs om containers af te halen of af te zetten. De transportsector kondigt toeslagen aan om deze extra kost te compenseren. “Elk nadeel heb zen voordeel” zeggen ze in Nederland, want die verhoging van de kost via de vrachtwagen creëert opportuniteiten voor binnenvaart en spoor die daardoor relatief goedkoper worden.
Verschillende business cases werden inmiddels door de deelnemende bedrijven geïmplementeerd, samen goed voor ruim 625.000 minder km’s op onze wegen.
Wil u de voordelen van het ICY concept ontdekken?
Neem dan contact op met tom.vervliet@vil.be