Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Massaal veel belangstelling voor Missie Multimodaal

Op donderdag 22 november vond in Gent het gezamenlijk evenement “Missie Multimodaal” van North Sea Port en Multimodaal.Vlaanderen plaats. Bijna 250 deelnemers waren aanwezig om te luisteren en te praten over hoe bedrijven in Vlaanderen de stap zetten naar duurzamer transport en betere mobiliteit.

Modal Shift

Snel, efficiënt en duurzaam vervoeren houdt in dat bedrijven kiezen tussen de juiste combinatie van vervoersmodi.  Hoe kan je als bedrijf deze keuze weloverwogen maken? Wat zijn de opportuniteiten bij een modal shift en, niet onbelangrijk, de struikelblokken? Deze vragen werden gisteren in Gent beantwoord door middel van boeiende getuigenissen van logistieke dienstverleners en verladers die de stap naar multimodaal vervoer al hebben gezet.

Multimodaliteit in het DNA van North Sea Port

Daan Schalck, CEO van North Sea Port, mocht de deelnemers verwelkomen met een primeur: een gloednieuw verhaal over hoe multimodaliteit in het DNA zit van de nieuwe fusiehaven.. Als multimodale haven nemen zij duidelijk het voortouw in het stimuleren van de modal shift, in Vlaanderen én in Nederland. Deze positieve boodschap werd aangevuld door Paul Van Den Broeck, directeur van Vlaeynatie: “Wij moeten van dit momentum gebruik maken om samen te werken, om zo een mentaliteitswijziging te bewerkstelligen”.

NSP DaanSchalck

©Jo De Rammelaere

 

Primeur van H.Essers

Pascal Vranken, CCO van H.Essers, legde uit dat logistieke dienstverleners in de eerste plaats “compliancy” moeten bieden aan hun klanten. De vervoersoplossing moet in de eerste plaats rekening houden met de verwachtingen van de klant, de vereisten van het product en de regelgeving. Daarnaast benadrukte hij het belang van een intermodale ladingdrager die op zijn beurt compliant moet zijn. Hij sloot af met een primeur: binnenkort zal er een rechtstreekse treinverbinding worden opgestart, van Genk tot in Triëste.

Essers PascalVranken

©Jo De Rammelaere

 

Fileleed

De meerderheid van de deelnemers waren het er stellig over eens: het fileleed in Vlaanderen wordt steeds erger, met weinig hoop op verbetering. De verantwoordelijkheid ligt hiervoor deels bij het personenvervoer, maar ook bedrijven hebben hun aandeel in de stijgende filezwaarte in Vlaanderen.

Gekookte-kikker syndroom

Manager van Multimodaal.Vlaanderen, Peter Lagey, vergeleek de evolutie van de mobiliteit met het syndroom van de gekookte kikker. Als je een kikker in een pot water gooit en de temperatuur langzaam laat stijgen, zal de kikker blijven zitten tot deze gekookt is. “Wat mobiliteit betreft, zijn wij kikkers in een pot die langzaam maar zeker het kookpunt bereikt”, aldus Peter Lagey.

Druppel op de hete plaat

Elk van ons actief in de logistiek staat voor een fundamentele keuze “Is uw bedrijf een druppel op de hete plaat, of de druppel die de emmer doet overlopen?” Bedrijven zoals EOC en Transuniverse gaven alvast het goede voorbeeld. Zij kozen ervoor hun goederen deels te vervoeren via alternatieve modi zoals binnenvaart en spoor. Deze voorbeelden werkten inspirerend, en gaven een duidelijk beeld van hoe zelfs kmo’s hun steentje kunnen bijdragen tot een betere mobiliteit in Vlaanderen.

MV PeterLagey

©Jo De Rammelaere

 

Debat

In het tweede deel van het evenement vond het geanimeerd panelgesprek plaats. Dat een modal shift niet zonder strubbelingen verloopt werd duidelijk door de kritische vragen vanuit het panel en het publiek. Liesbeth Geysels, managing director van VIL schoof als kritische factoren voor de modal shift de prijs, de lead-time en mental shift bij de bedrijven naar voor, al twijfelde ze of de rangorde van deze drie niet precies omgekeerd moest zijn. Pascal Vranken, voegde hieraan toe: “Verladers zijn gevoelig aan deze hogere kostprijs, een stijging van transportprijzen worden vaak doorgerekend naar de consument”.  Of de fundamentele vraag: hoe bedrijfseconomische belangen met maatschappelijke verantwoordelijkheid verzoenen?

Debat 1debat3

©Jo De Rammelaere

 

Slotwoord

Isabel Jacobs, adjunct-kabinetschef van minister Ben Weyts, sloot deze boeiende namiddag af. Verschillende bestaande en toekomstige mobiliteitsinitiatieven van de Vlaamse overheid werden toegelicht, met een duidelijke eindconclusie: “De modal shift én de mental shift zijn en blijven nodig”.

Meer informatie: 

Michèle Aerts, Communicatieverantwoordelijke

Tel.: +32 (0)499 28 24 10 michele.aerts@vil.be

U kan de presentaties en foto’s van Missie Multimodaal hier raadplegen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events