Multimodaal.Vlaanderen werd in 2017 als adviespunt voor multimodaal goederenvervoer boven de VIL doopvont gehouden. Met Oosterweel aan de horizon en een verwachte jaarlijkse groei van het goederenvervoer van 1,5% per jaar, was de missie duidelijk: verdere dichtslibbing van het wegennet vermijden door bedrijven pro-actief te sensibiliseren en te informeren over multimodale mogelijkheden en hen te begeleiden onder de vorm van business cases voor concrete goederenstromen.
Op drie jaar tijd bereikte het team ruim 800 Vlaamse bedrijven, en werden een 200-tal business cases uitgewerkt. Daarvan werden er inmiddels 34 geconcretiseerd, goed voor een besparing van 3,3 miljoen vrachtwagen kilometers op Vlaamse wegen.
De verwezenlijkingen van het adviespunt gaan niet onopgemerkt voorbij. Alsmaar meer wordt Multimodaal.Vlaanderen geconsulteerd als klankbord, als raadgever, als facilitator of als partner in trajecten die met duurzaam goederenvervoer te maken hebben. Voorbeelden hiervan zijn de toekomstverkenning 2050 van MOW en Living Tomorrow, de heraanleg van de ring rond Brussel met De Werkvennootschap, deelname aan de stuurgroep van het MOW project “versnelling modal shift naar spoor”, actieve rol in de totstandkoming van een toekomstvisie rond goederenvervoer voor Vlaanderen, participatie aan werkgroepen in het kader van een Master Railfreight Plan, diverse samenwerkingen met POM’s, VOKA, Havenbedrijven en onderwijsinstellingen zoals Karel de Grote..
Met inmiddels meer dan 750 volgers op LinkedIn is Multimodaal.Vlaanderen een relevante partner voor bedrijven én andere stakeholders die zich inzetten voor duurzaam goederenvervoer.
© De Werkvennootschap