Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Verkiezing Multimodale ambassadeur 2023

Met deze eretitel bekroont Multimodaal.Vlaanderen een professional die bijdraagt tot een grote of kleine mentaliteitswijziging in het eigen bedrijf, de sector, Vlaanderen of zelfs Europa.

De genomineerden

Johan Gemels 1

Johan Gemels

Directeur bij Novandi

Johan Gemels ontwikkelde sinds begin jaren 1980 een passie voor intermodaal vervoer. Hij stond mee aan de wieg van een aantal intermodale terminals in België, zowel bi-modaal als trimodaal zoals Combinant, Antwerpen Main Hub, Liège Container Terminal, Liège Logistics Intermodal, Tri-Modal Terminal Brussel, Associated Terminal Operators en vele anderen.

De ontwikkeling van deze terminals op goed gekozen plaatsen in België hebben doorheen de jaren veel ladingen van de weg naar de binnenvaart of het spoor verschoven. De terminals behandelen samen meer dan een miljoen TEU. De meeste afstanden zijn kort, met een (bijna) dagelijkse trein uit China als uitzondering.

Gemels is ook met een aantal bedrijven de weg ingeslagen om eigen schepen te verwerven en zelfs een eigen spoorwegonderneming op te starten, met één doel: de kwaliteit van het intermodaal deel verbeteren en mee te werken aan een duurzame mobiliteit.

Maes

Gisèle Maes

Afgevaardigd Bestuurder bij Victrol en Voorzitter van het Vlaamse Kenniscentrum voor de Binnenvaart

Met 50 jaar ervaring als binnenvaartondernemer heeft Gisèle Maes, gedelegeerd bestuurder van scheepvaartbedrijf Victrol, haar multimodale strepen al ruim verdiend. Sinds ze in 1981 samen met haar echtgenoot de eerste Belgische binnenvaart coöperatieve Deltabulk oprichtte, benaderden ze zelf verladers om bulkgoederen naar de waterweg te halen. Ze zetten als eersten een samenwerking in containertransporten op tussen Rotterdam en Antwerpen, richtten mee de eerste containerterminal op in Meerhout en bouwden het eerste estuaire containerschip. Nadien breidden Maes en haar echtgenoot de activiteiten uit naar tankvaart met de eerste dubbelwandige nieuwe bunkerschepen en bouwden ze in 2019 het eerste LNG cargo binnenschip.

Victrol draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Het bedrijf beschikt over schepen met groene motoren en biedt ook vervoer van groene energie aan: LNG, Bio LNG, groene ammoniak, methanol, etc. Onlangs won het bedrijf ook de POAB Sustainable Award voor het in de markt zetten van CO2-schepen.

Daarnaast heeft Gisèle Maes zich als geen ander ingezet om de belangen van de binnenvaart te vertegenwoordigen. Als bestuurder van De Vlaamse Waterweg, medeoprichter van Promotie Binnenvaart en de Internationale Container Binnenvaart Operator, ijverde Maes jarenlang om meer vervoer naar de binnenvaart te brengen. In 2013 heeft dit geleid tot de oprichting van het Kennis Centrum Binnenvaart Vlaanderen, de koepelorganisatie van alle binnenvaart beroepsorganisaties, waarvan Gisèle Maes voorzitter werd.

foto baanbrekers

Antoon Van Coillie

CEO van Zulu Associates

Antoon Van Coillie startte in 2011 Blue Line Logistics, een binnenvaartonderneming met nieuwe binnenvaartschepen: Pallet Shuttle Barges, ook wel ZULU’s genoemd. Deze schepen zijn speciaal ontworpen voor het veilig vervoeren van goederen op pallets, in bigbags of in rolcontainers. Hierdoor wordt een echte modal shift van de weg naar de waterweg gerealiseerd in gebieden met verkeersopstoppingen en emissieproblemen. Het bedrijf startte zijn activiteiten in België en breidt nu uit naar andere Europese landen.

Sindsdien heeft Van Coillie in 2019 ZULU Associates opgericht, een platform voor het initiëren, ontwikkelen, integreren en investeren in de maritieme component van logistieke ketens. De belangrijkste ontwikkelingen die worden nagestreefd zijn autonome binnenvaartschepen, autonome short sea schepen en alternatieve voortstuwingswijzen om zero uitstoot vaart mogelijk te maken. Via ZULU Associates richtte hij Anglo Belgian Shipping Company op om specifiek autonome Cross Channel-schepen te ontwikkelen op basis van dezelfde systeem architectuur als deze voor de binnenvaart. Dit is mogelijk omdat veel vectoren in de ontwikkeling vergelijkbaar zijn.

Antoon Van Coillie is overtuigd van de noodzaak van duurzaamheid en ziet dit als een van de belangrijkste drijfveren van zijn ondernemerschap.

De stemming is afgesloten

Benieuwd naar de winnaar? Schrijf u in via www.baanbrekers2023.be