Compo Expert, een internationaal bedrijf leidend in gespecialiseerde meststoffen voor de professionele land-, tuinbouw- en groene ruimten sector in Europa, draagt optimalisatie en verbetering van hun Supply Network hoog in het vaandel. Vanuit deze visie nam Nico Tomme, Supply Chain Manager Compo Expert Benelux, contact op met het Multimodaal Adviespunt binnen VIL om de bestaande goederenstromen in kaart te brengen en te analyseren. Het doel was om deze stromen te optimaliseren en waar mogelijk een modal shift te realiseren.
Palletvervoer per binnenschip
Na een eerste analyse door het Multimodaal Adviespunt kwamen twee stromen in aanmerking voor een modal shift: enerzijds het transport van paletten vanuit de eigen site in Krefeld naar de site in Deinze, anderzijds de exportcontainers vanuit Deinze richting de Haven van Antwerpen. Hierop zijn alle partijen rond de tafel gaan zitten en na grondige analyse van alle mogelijke alternatieven werd besloten om hiermee aan de slag te gaan.
Intussen is een proefvaart gepland om paletten in binnenschepen te laden op de eigen site in Krefeld richting de kade tegenover de site in Deinze. Hierdoor kunnen er jaarlijks 400 truckritten – of een equivalent van 54.000 km op Vlaamse wegen – uitgespaard worden, alsook is er een verlaging van de CO2– uitstoot van 30 procent.
Maritieme stromen optimaliseren
Tegelijkertijd heeft men echter ook niet stilgezeten om de maritieme stromen te optimaliseren. Compo Expert is namelijk met hun expediteurs aan tafel gegaan en er loopt momenteel een tender om voor de exportstromen vanuit Deinze een multimodaal alternatief aan te bieden via het ICY concept. Concreet houdt dit in dat de lege containers opgehaald worden op de inland terminals in plaats van in Antwerpen.
Na belading in Deinze worden deze dan ook weer aan de inland terminal ingeleverd van waaruit ze op de dagelijkse barges richting de deepsea kaaien worden geladen. Dankzij deze modal shift wordt niet enkel een positief effect qua CO2– uitstoot en mobiliteit bereikt door jaarlijks 1.000 trucks van de baan te halen op de drukke verkeersassen, maar worden ook wachttijden op de deepsea terminals vermeden. Door een vaste shuttle in te leggen voor de first mile per vrachtwagen wordt er meer stabiliteit in de operaties op de site gebracht, met een daling van de verborgen logistieke kosten als gevolg.