Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

De trein is vertrokken: Spoorcorridor Haven Genk-Zeebrugge officieel uit de startblokken

Op 25 januari was het eindelijk zover. Op de spoorterminal van Haven Genk vertrok die dag de eerste goederentrein richting de P&O- en CLdN-terminals in Zeebrugge met lading bestemd voor het Verenigd Koninkrijk (VK). De gloednieuwe spoorcorridor heeft een frequentie van drie roundtrips per week die zijn afgestemd op de shortseadiensten in Zeebrugge. De plannen voor de nieuwe verbinding lagen al langer op tafel en werden in de zomer van 2022 nieuw leven ingeblazen op initiatief van Haven Genk en met de steun van enkele partners, zoals spooroperator Railtraxx en Move Intermodal.

Voor de ‘doop’ van de nieuwe spoorverbinding waren Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, Benoit Gilson, CEO van spoornetbeheerder Infrabel, en Nils van Vliet, directeur van Railport Antwerpen, naar Genk afgezakt.
De initiatiefnemers konden tijdens de voorbereidende fase rekenen op de ondersteuning van Multimodaal.Vlaanderen, dat de juiste partijen aan beide zijden van het land samenbracht.

“Wij hebben de nodige contacten in de haven van Zeebrugge en hebben alle partijen samengebracht. Dit gebeurde op vraag van Haven Genk. Er zijn zowel maritieme als continentale volumes. Omdat er zowel volumes zijn voor shortsea naar het VK als maritieme volumes, moesten we weten welke wagons nodig zijn. We hebben ook met de terminals gepraat. Omdat het over een beperkte afstand van tweehonderd kilometer gaat, is dit een gedurfd project. Anderzijds moet het wegvervoer op dit traject langs drukke knooppunten op de ringwegen rond Antwerpen en Gent. We kunnen ook rekenen op volumes van de treinen uit Italië die in Genk toekomen en waarvan de lading naar Zeebrugge wordt getruckt. De volumes moeten nog groeien.”

Shauny Ammeloot, expert bij Multimodaal.Vlaanderen.

De nieuwe spoorcorridor moet een aantal voordelen opleveren op het vlak van duurzaamheid, mobiliteit en dient als gateway naar het Verenigd Koninkrijk. Zo zorgt de modal shift van de weg naar het spoor voor een aanzienlijke CO2-besparing, zo’n 80% ten opzichte van wegvervoer. Het verschuiven van vrachtvervoer van de weg naar het spoor zal de mobiliteit op de drukke ringwegen rond Antwerpen, Gent en Brussel ten goede komen en de efficiëntie van de logistieke keten verbeteren.

IMG 20240125 WA0018

De nieuwe spoorcorridor fungeert tot slot als een strategische toegangspoort van het hinterland naar het VK, wat de handelsrelaties tussen België en het VK zal versterken en vergemakkelijken, zo geloven de initiatiefnemers. De gloednieuwe spoorcorridor sluit naadloos aan bij het nieuwe VIAVIA-project van Vlaams minister Lydia Peeters dat bestaat uit diverse taskforces, waaronder de taskforce ‘Multimodale Corridors’, getrokken door Filip Van Hulle, Manager Multimodaal.Vlaanderen.

Neem contact op met een expert

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events