Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Transuniverse gaat resoluut intermodaal

Transuniverse Forwarding wil naar de toekomst toe fors inzetten op intermodaal vervoer, en deed hiervoor een beroep op het advies van Multimodaal.Vlaanderen. In eerste instantie gaat de groepagespecialist uit Wondelgem een dienst tussen België en Milaan opzetten. Hiervoor investeert het bedrijf in een dertigtal zogenaamde ‘palletwide’ containers. Op termijn wil het spoorverbindingen opzetten naar verschillende Europese landen.

“Onder andere door het stijgende chauffeurstekort in Europa dreigt een capaciteitstekort te ontstaan in het wegvervoer. Daarnaast wensen steeds meer klanten hun CO2-voetafdruk te verminderen. Daarom heeft het directiecomité van Transuniverse Forwarding de strategische beslissing genomen om volop in te zetten op intermodaal vervoer”, zegt Frank Adins, voorzitter van Transuniverse.

“Omdat wij niet over een nacht ijs wilden gaan, hebben we advies ingewonnen bij het team van Multimodaal.Vlaanderen, een tak van het VIL die bedrijven helpt de stap naar intermodalisme te zetten. Zij gaven ons raad over de beste verbindingen om te starten, het kiezen van de juiste partner ter bestemming, de geschikte ladingdragers, de randvoorwaarden, en dergelijke meer. Onze strategische beslissing kreeg zo een pragmatische invulling”, voegt Frank Adins toe.

Trein2
Eerst op Italië

Om de intermodale plannen uit te bouwen heeft Transuniverse Luc Genot aangesteld. De eerste verbinding die Genot zal opzetten is een dienst voor volle vrachten op Milaan in Italië, waar Transuniverse een preferentiële partner heeft. Een van de adviezen van Multimodaal.Vlaanderen was om in zee te gaan met een partij die je volledig kan vertrouwen.

“We starten met volle vrachten omdat ze minder tijdsgevoelig zijn dan groepagezendingen en wij eerst ervaring willen opdoen. Wij gebruiken het spoor al – bijvoorbeeld met een dienst voor gecombineerd vervoer op Hongarije – maar de praktische organisatie ervan ligt bij onze partners. In de nieuwe opzet organiseren we de transporten zelf, met eigen materieel”, aldus Frank Adins.

Aanvullende dienst

Wel benadrukt hij dat de intermodale dienst op Italië het wegvervoer op Italië aanvult en niet vervangt. “Wij zullen opleggers blijven inzetten. Het is een extra dienst die we de klanten aanbieden. Zij zullen kunnen kiezen in functie van de prijzen, de ‘lead times’ en de CO2-voetafdruk”.

Na de dienst op Italië plant Transuniverse Forwarding verbindingen op andere landen. “Wij denken vooral aan Zuid-Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië en Spanje”.

Neem contact op met een expert

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events