Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Upcyclingspecialist kiest voor de modal shift

De Antwerpse forwarder Manuport Logistics (MPL) heeft met succes opnieuw één van zijn klanten weten te overtuigen van de modal shift.

De missie van de klant, IWAS Products, is duidelijk: “Wij maken van oud weer nieuw, door afval te upcyclen tot musthaves. Door waarde toe te voegen zonder nieuw afval toe te voegen of energie te verspillen. Voor elk object creëren en ontwerpen we een nieuwe bestemming, met behoud van de unieke en authentieke kenmerken. Uppen is het nieuwe nieuw.” Het verduurzamen van hun transport kon in deze missie dan ook niet ontbreken. Manuport Logistics wil met een duurzaam plan op maat van de klant de modal shift faciliteren en implementeren.

Succesvolle tests

Op vraag van IWAS Products, werd door Manuport Logistics en Multimodaal.Vlaanderen een alternatief uitgewerkt waarmee de klant kon overtuigd worden om de containers via de binnenvaart te vervoeren. Inmiddels zijn er verschillende succesvolle tests gebeurd en is IWAS Products overtuigd van de voordelen die multimodaal transport biedt.

De shift naar de binnenvaart zal voor een reductie van 2.400 kilometer op de Vlaamse wegen zorgen.

Verder zal de shift een reductie van zo’n 22% CO2-uitstoot opleveren. “Manuport Logistics is verheugd om samen met IWAS een duurzaam alternatief te hebben gevonden voor hun transportbehoeften. Door de modal shift naar de binnenvaart te faciliteren, dragen we bij aan het verminderen van

CO2-uitstoot en het ontlasten van de Vlaamse wegen. Deze samenwerking toont aan dat we voor elk bedrijf de ‘extra mile’ gaan in termen van CO2 reductie.” – Guy Pasmans, CEO, Manuport Logistics.

Upcyclingspecialist IWAS geeft ongewenste spullen zoals glazen flessen een nieuw leven onder de vorm van bijvoorbeeld geurkaarsen, theelichthouders en geüpcycled glaswerk. De lokale partners in India en Indonesië verzamelen afval om te voorkomen dat het op stortplaatsen belandt. Daar worden de producten met liefde met de hand gemaakt door lokale ambachtslieden. De afgewerkte producten komen vervolgens via zeevracht naar België en krijgen hier een nieuw leven.

Voor deze importflow werden de containers voorheen van de deepseaterminal in de haven van Antwerpen naar Roeselare per vrachtwagen vervoerd. De lege container ging nadien opnieuw met de vrachtwagen naar de haven van Antwerpen.

Voor dit multimodaal alternatief werd gekozen voor de dichtstbijzijnde inland terminal, de River Terminal Wielsbeke. De importcontainers komen zo mee per binnenschip van Antwerpen naar Wielsbeke en van daaruit wordt deze lokaal uitgeleverd per truck.

Beperkte Last Mile

Omdat Wielsbeke als inland container yard (ICY) fungeert voor een aantal rederijen, moet de lege container niet terug naar Antwerpen en kan deze terug naar Wielsbeke worden gebracht. Daar kan deze hergebruikt worden voor een andere klant met exportlading. Dit spaart een vrachtwagenrit uit langs congestiegevoelige wegen zoals de E17. Door het wegtransport te beperken naar slechts een last mile van 24 kilometer, zorgt deze case voor 81% minder vrachtwagenkilometers op Vlaamse wegen.

The only way is UP”! Laten we de wereld samen veranderen. Met mooie kwalitatieve lifestyleproducten en een minimum aan verspilling. IWAS upcyclet afval tot musthaves!” – Dries Moens, Co-founder, IWAS Products

Neem contact op met een expert

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events