Breng uw stem uit voor de Multimodale Ambassadeur 2022!

Nieuws | 27/10/2022

Ontdek hier de genomineerde kandidaat-ambassadeurs voor Baanbrekers 2022 en breng uw stem uit. 

Wilt u de bekroning van de multimodale ambassadeur vanop de eerste rij meemaken?

Schrijf u dan nu in. 

 

 

Johan Bonnier

Algemeen directeur, Imog

Aan duurzamer omgaan met onze planeet wil ik ook bijdragen door onder andere met het concept ‘reverse logistics’ uit te rollen.

De afvalstromen zijn een bron van grondstoffen en energie.  Of anders gezegd we gaan ze ontginnen in onze steden en gemeenten : Urban Mining.

Ontginnen in onze verstedelijkte regio’s is geen sinecure. Upcycling vraagt selectieve afvalstromen aan de bron.

De inzamelscenario’s spelen voor mij hierin een cruciale rol.  Huis aan huis inzamelen, inzamelen via ondergrondse containers, inzamelen op recyclageparken, kleine selectieve stromen inzamelen via de milieustraatjes (1m3) met een citytrailor en kooiaap, inzamelen met kraanwagens, binnenkort misschien inzamelen met de fiets en inzetten van een app, de keuze van de duurzaamste brandstof, modal shift, etc. zijn cruciale instrumenten bij Urban Mining.

Onze afvalhubs te Zwevegem-Moen (27 hectare, eigen kade) en in Harelbeke heb ik mee vorm gegeven.  De hubs zijn nodig bij de modal shift, het optimaliseren van de inzamelkilometers, het verlagen van de CO2-uitstoot, het mobiliteitsaspect en verkeersveiligheidsaspect in de centra, …

Met Urban Waste Collection wilde ik één vrachtwagen laten rijden in de stad Waregem die huishoudelijk restafval, vergelijkbaar bedrijfsafval en gelijkaardig bedrijfsafval inzamelt. Urban Waste Collection is klaar om ook bij andere afvalstromen ingezet te worden.

Een eigen kade biedt mogelijkheden voor de modalshift.

Als CEO van deze overheidsorganisatie ben ik dan ook uiterst tevreden om genomineerd te worden. Deze erkenning is belangrijk voor de ganse sector.

Nick Celis

Zaakvoerder, Hambos Logistics 

Nick Celis heeft een passie voor innovatie, waarbij hij niet aarzelt om mee op de kar te springen in alle initiatieven die worden genomen m.b.t. milieu, transport en mobiliteit. Op zeer korte termijn is hij erin geslaagd om, samen met zijn vader, een logistiek centrum Hambos Logistics uit te bouwen. Dit logistiek centrum is gelegen aan het kanaal Leuven-Dijle aan de ene kant, en aan de spoorweg Mechelen-Leuven aan de andere kant. Het is eveneens bereikbaar via de weg, waarvoor momenteel een ontsluiting wordt aangelegd.

Voor het watergebonden transport is Nick Celis mee ingestapt in het succesvol Watertruck + verhaal, met als resultaat dat er op het kanaal Leuven-Dijle op vandaag twee duwbakken en een duwboot zorgen voor de nodige bevoorrading van Hambos Logistics.

Om de innovatie nog tot een hoger niveau te tillen, is Nick Celis bovendien in zee gegaan met Seafar, met als gevolg dat op vandaag één van de twee duwbakken onbemand kan varen. Autonoom varen zal de volgende stap worden in de ontwikkeling van het watergebonden transport.

Dit is het voorlopig orgelpunt in het binnenvaartverhaal na :

  • De activering van de kade in Kampenhout
  • Pionier in watertransport palletgoed bouwmaterialen
  • Gekoppeld transport van houtafval en bouw&sloop
  • De bierboot

 

Het logistiek centrum Hambos Logistics wordt door Nick Celis klaargestoomd voor de toekomst. Ook ander bedrijven moeten hiervan ook op termijn gebruik van kunnen maken, waardoor het vervoer over kleine kanalen aangezwengeld kan worden.

Yvan Vlaminckx

Managing director, Fast Lines Belgium

In 1989 afgestudeerd als bouwkundig ingenieur en vooral gewerkt als werfleider/projectleider van infrastructuurwerken. In 2001 werd ik projectleider op de werf van het Deurganckdok te Doel, waar ik 3 jaar later vertrokken ben voor een totaal ander avontuur, al was het water en de logistiek niet ver weg.

Na het vroegtijdige overlijden van mijn schoonvader ben ik in 2003 in het familiebedrijf Fast Lines Belgium begonnen als managing director. Meer dan 19 jaar nu, leid ik samen met mijn vrouw Fast Lines Belgium en al de dochterondernemingen binnen de groep.

Wij zijn actief als shortsea reder, terminal operator, expediteur en logistiek adviseur en hebben kantoren in België, Ierland, VK en Polen. Onze ambitie is niet de grootste te zijn, maar wel de beste.

Wij zijn een totaal logistieker die een aantal zaken in huis beheert, maar ook met veel toeleveranciers werkt.

Door de diversiteit van onze klanten, moeten we praktisch met alle transportmodi werken; zoals zeetransport, binnenvaart, wegtransport, spoorvervoer, alsook met verschillende goederen (bulk, paletgoed, losse stukken, containers, etc). Ik probeer als zaakvoerder, als bestuurder bij diverse beroepsverenigingen en ook als lesgever onze logistieke sector te promoten.

Daarbij streef ik naar de best mogelijke transport oplossingen en niet altijd de meest voor de hand liggende. Als logistiek adviseur assisteren wij bedrijven in hun zoektocht naar een duurzame transportoptie, niet noodzakelijk de snelste of de goedkoopste.

Stem nu voor uw favoriet

U kan niet meer stemmen.

Wilt u de bekroning van de multimodale ambassadeur vanop de eerste rij meemaken?

Schrijf u dan nu in. 

 

Flowers Flowers