Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Interview Greet Van Wesemael, Customer relations manager bij Port of Antwerp-Bruges – Believer Baanbrekers

Waarom engageert Port of Antwerp-Bruges zich als Believer van het event Baanbrekers?

Port of Antwerp-Bruges en Multimodaal.Vlaanderen delen dezelfde ambitie: bedrijven stimuleren om te kiezen voor duurzame en efficiënte transportmodi. Baanbrekers zet net zoals wij in op de modal shift, met als doel de haven bereikbaar te houden en nieuwe goederenstromen aan te trekken. Voor ons is multimodale bereikbaarheid essentieel. Alleen door optimaal gebruik te maken van spoor, binnenvaart, shortsea én wegvervoer kunnen we de haven ook in de toekomst performant en leefbaar houden. Duurzaamheid en veiligheid zijn daarbij onze leidende principes, en net die vinden we ook terug in het verhaal van Baanbrekers.

Hoe ondersteunen jullie havenbedrijven die werk willen maken van duurzamere en multimodale transportkeuzes?

We vervullen een verbindende rol tussen havengebruikers en multimodale operatoren. We brengen partijen samen, helpen hen om nieuwe verbindingen op te zetten en zorgen ervoor dat deze verbindingen de nodige zichtbaarheid krijgen. Via sociale media, nieuwsbrieven, presentaties en onze Connectivity Brochure maken we het aanbod kenbaar. Daarnaast kunnen operatoren hun verbindingen opnemen in onze Routescanner-applicatie en krijgen ze toegang tot ons internationaal netwerk van vertegenwoordigers.

We organiseren ook elk jaar de Intermodal Marketplace, een event waar transportaanbieders en verladers elkaar ontmoeten. Dit jaar vindt dat plaats op 19 november in de Elisabethzaal in Antwerpen, met onder meer een boottocht over het Albertkanaal. Zo tonen we letterlijk de connecties van de haven met het hinterland. Tot slot voeren we ook actief lobbywerk op Vlaams, federaal en Europees niveau om drempels voor multimodaal transport weg te werken, van infrastructuurbehoeftes tot beleidsaanbevelingen.

Wat zijn de grootste drempels voor bedrijven om daadwerkelijk te schakelen naar spoor of binnenvaart?

De twee grootste drempels zijn de kostprijs en de betrouwbaarheid. Ondanks de maatschappelijke voordelen van multimodaliteit blijft wegtransport op korte termijn vaak goedkoper, zeker door de concurrentie van internationale transporteurs. Bovendien ervaren bedrijven nog te vaak onvoorspelbaarheid in de logistieke keten, zoals wachttijden voor binnenvaart of hinder door infrastructuurwerken op het spoor.

Binnenvaart wordt ook geregeld ‘stiefmoederlijk’ behandeld aan terminals, waar zeeschepen meestal absolute voorrang krijgen. Daarnaast zorgen externe factoren, zoals geopolitieke conflicten of alliantieverschuivingen in de scheepvaart, voor bijkomende verstoringen. Hoewel deze uitdagingen deels buiten onze invloed liggen, blijven we in overleg met alle betrokken actoren om oplossingen te zoeken.

Kan je een recent project noemen waarin multimodaliteit een sleutelrol speelde?

Een mooi voorbeeld is de nieuwe spoordienst tussen de terminals van PSA in Antwerpen en Zeebrugge. Beide platformen worden zo via een open access-trein met elkaar verbonden. Het project ontstond vanuit een concrete behoefte: de toenemende congestie in Antwerpen en de overflow naar Zeebrugge. Verschillende partijen maken gebruik van deze verbinding – de ene voor inkomende lading, de andere voor uitgaande – en ook andere gebruikers kunnen aansluiten. Dit type samenwerking bewijst dat we samen impact kunnen maken en tegelijk het wegverkeer ontlasten.

Hoe zien jullie de rol van Baanbrekers in het versnellen van de modal shift?

Baanbrekers brengt net zoals onze Intermodal Marketplace verladers en aanbieders van multimodale oplossingen samen. Maar het gaat nog verder: door awards uit te reiken aan bedrijven die écht het verschil maken, geeft Baanbrekers een krachtige stimulans. Die erkenning zet pioniers in de kijker en inspireert anderen om stappen te zetten. Wat telkens opvalt, is het enthousiasme waarmee bedrijven hun verhaal delen. Dat werkt aanstekelijk, zelfs voor wie al jaren in het werkveld zit. Zulke events zorgen voor uitwisseling, verbinding én motivatie om verder te gaan.

Wat is jullie langetermijnvisie op slimme, multimodale havenlogistiek?

De toekomst is multimodaal én slim. Willen we als haven blijven groeien, dan moeten we de transportstromen efficiënt spreiden in tijd, ruimte en over de verschillende modi. Dat vraagt om doorgedreven digitalisering. Met onze dochteronderneming NxtPort en via samenwerkingen met onder meer De Vlaamse Waterweg zetten we volop in op datagedreven logistiek. Denk aan systemen waarbij transporteurs bij modaliteitswissels niet telkens opnieuw hoeven aan te melden of data in te voeren – zo verhogen we de efficiëntie over de hele keten.

Ook op infrastructuurniveau moeten we verder investeren. De extra containercapaciteit via het ECA-project is daarvan een voorbeeld. Maar minstens zo belangrijk is dat we bestaande infrastructuur slimmer gaan benutten, bijvoorbeeld via nachtlogistiek. Zo maken we met dezelfde middelen meer behandelingen mogelijk. De combinatie van fysieke infrastructuur en slimme digitale sturing wordt dé hefboom om de haven duurzaam te versterken.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events