Multimodaal, het nieuwe normaal
Modal shift van weg naar water of
spoor én efficiëntieverhoging in het
wegvervoer.

Wat is de uitdaging?
Verkeerscongestie blijft 1 van de grootste uitdagingen voor de mobiliteit en voor Vlaanderen als logistieke topregio. In 2024 werd een triest record gebroken: nooit eerder werden zoveel files en hinderongevallen geregistreerd op de Vlaamse snelwegen sinds de start van de metingen door het Vlaams Verkeerscentrum in 2011. Vooral de structurele files en het hoge aantal hinderongevallen zorgen voor een stijgende druk op het wegennet.
Om de groei van het vrachtvervoer via de weg af te remmen, begeleidt het Multimodaal Adviespunt logistieke dienstverleners en verladers richting een modal shift naar duurzamere vervoersmodi zoals binnenvaart en spoor.
“Als we er niet in slagen om meer goederen via alternatieve modi zoals binnenvaart en spoor te vervoeren, dreigt de gemiddelde snelheid op het Belgische wegennet tegen 2040 met gemiddeld 2% te dalen. In stedelijke gebieden zoals Antwerpen kan deze daling zelfs oplopen tot 13%.” – Federaal Planbureau

Onze missie

Multimodaal.Vlaanderen wil dit bereiken door RAC²
Responsabiliseren
- Bedrijven oproepen hun verantwoordelijkheid te nemen op het vlak van mobiliteit én klimaat
- België bekleedt 39ste plaats in CCPI ranking, overige Benelux-landen in top 20
Adviseren
- Begeleiden van bedrijven bij de modal shift door uitwerking van concrete business cases
- Input leveren aan beleid op basis van kennis en praktijkervaring
Concipiëren
- Innovatie als hefboom voor modal shift: ICY, haakcontainers, …
- In samenwerking met speerpuntcluster VIL
Connecteren
- Bundeling van lading
- Kennisdeling (events, lerende netwerken)
- Coördinerend overlegorgaan