Maar liefst 1.000 volle containers: zoveel saus exporteert Manna Foods jaarlijks naar Europese en Afrikaanse landen. De Wijnegemse sauzenproducent ontwikkelde een logistieke keten waarin spoorverkeer, zeevracht, binnenvaart en baanvracht naadloos op elkaar aansluiten. “We zoeken voortdurend naar manieren om onze logistieke activiteiten te optimaliseren”, duidt Sylvie Van den Broeck, CEO van Manna Foods. “In 2020 concentreren we ons daarbij vooral op duurzaamheid.”
Om gericht actie te ondernemen, schakelde Manna Foods onder meer de diensten van Ernst & Young (EY) in. Het consultancybedrijf ging aan de hand van een enquête na hoe Manna Foods scoort op het vlak van duurzaam ondernemen en wat beter kan. Met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties – ook wel: Sustainable Development Goals of SDG’s – als leidraad, formuleerde EY een aantal werkpunten om de logistieke organisatie van Manna Foods te verbeteren. Het voedingsbedrijf heeft daarvoor ook een duurzaamheidsmanager aangesteld om alle inspanningen mee in goede banen te leiden.
Drastisch knippen in de CO2-uitstoot
Het prioritaire logistieke actiepunt was de reductie van de CO2-uitstoot. Daarvoor besloot Manna Foods om zijn ligging langs het Albertkanaal optimaal uit te spelen. “We hebben vorig jaar al 35 containers via het kanaal naar Antwerpen vervoerd, vanwaar ze verder worden verscheept”, legt Sylvie uit. “Tegen eind 2020 willen we de helft van onze uitvoer via binnenwateren laten verlopen. Multimodaal.Vlaanderen heeft berekend dat we daarmee een CO2-reductie van maar liefst 80% kunnen bereiken. Meer is voorlopig niet mogelijk, omdat onze productie vaak pas net op tijd klaar is om ingeladen te worden, en dat terwijl de doorlooptijd voor binnenvaart een dag langer is dan voor baanvracht. Tijd is kostbaar als je voedingsproducten transporteert.”
Export- én importflows
Niet alleen voor de export van sauzen wendt Manna Foods multimodale oplossingen aan, ook de aanvoer van grondstoffen gebeurt deels via alternatieve transportmodi, zoals het spoor. Sylvie: “Voor onze bolognaisesauzen importeren we tomaten uit Italië. Die leggen het grootste deel van hun traject met de trein af. Via diezelfde treinverbinding exporteren we sinds kort ook onze sauzen naar de Italiaanse markt.”
“Daarnaast zouden we ook voor de aanvoer van onze grondstoffen graag meer gebruik maken van binnenvaart”, gaat Sylvie verder. “Onze belangrijkste grondstof, plantaardige olie, wordt vanuit de haven van Antwerpen per vrachtwagen naar onze productiesite in Schoten gebracht. Idealiter gebeurt dat via binnenvaart, maar daarvoor moeten we eerst onze opslagcapaciteit uitbreiden. Geen evidente oefening, maar we zijn ermee bezig!”
“Bovendien willen we zelf instaan voor de opslag. Als we daarvoor met externe partners zouden werken, boeten we immers te veel in aan flexibiliteit. Gelukkig is er nog uitbreiding mogelijk – we kunnen nog 3.000 m² bijbouwen. Daarnaast zullen we samen met Multimodaal.Vlaanderen onderzoeken hoe we onze voorraden en magazijnindeling kunnen optimaliseren. Ze hebben ons eerder al geholpen in onze zoektocht naar de juiste distributiepartner. De keuze viel toen op Gosselin, zij hebben hier in de buurt kantoren.”
“Ons streefdoel is om de helft van onze export via binnenvaart te vervoeren. Daarmee verminderen we onze CO2-uitstoot met 80%.”
– Sylvie Van den Broeck, CEO van Manna Foods
“Via binnenvaart zouden we ook meer grondstoffen kunnen invoeren, maar daarvoor moeten we eerst onze opslagcapaciteit vergroten.”
– Sylvie Van den Broeck, CEO van Manna Foods
Binnenkort op het menu: de Aziatische markt
Dat Manna Foods stevig investeert in zijn logistieke keten, is duidelijk. “De laatste 6 jaar is onze omzet verdubbeld. Daar zijn we heel trots op, maar we willen er ook graag voor zorgen dat die groei duurzaam is”, legt Sylvie uit. “Daarom blijven we onze logistiek verder professionaliseren met de juiste partners, nieuwe aanwervingen en oplossingen zoals binnenvaart. Zo bereiden we ons voor op verdere groei, bijvoorbeeld door de Aziatische markt aan te boren. Onze honger naar meer, beter én duurzamer is nog lang niet gestild!”
Waarom was de keuze voor multimodaliteit bij Manna Foods ‘gewoon logisch’?
- Het helpt Manna Foods om zijn groeiplannen te realiseren door de exportmogelijkheden te vergroten.
- Dankzij multimodale logistiek verkleint het bedrijf zijn ecologische voetafdruk.
- Het staat garant voor een optimale klantenservice doordat Manna Foods grotere volumes kan transporteren en betere tijdsinschattingen kan geven.
Uitgelichte feiten en cijfers:
Opgericht in: 1935
Hoofdkantoor: Wijnegem
Aantal medewerkers: 117 vaste medewerkers, tiental uitzendkrachten
Sector: voeding
Actief in: meer dan 60 landen
Transportmodi: zee, binnenvaart, spoor, weg
Vindt u een multimodale supplychain ook ‘gewoon logisch’? Schrijf u in voor BaanBrekers 2020 , hét evenement rond multimodaliteit in Vlaanderen.