Paardenboxen Herman in galop naar water

Paardenboxen Herman/HorsePlast is een gespecialiseerde stallenbouwer en groothandelaar in onderdelen voor paardenboxen. De houten onderdelen importeert het bedrijf uit Azië. De goederen worden geleverd in de haven van Antwerpen en tot voor kort gebeurde het containervervoer van Antwerpen naar het West-Vlaamse Aalbeke via de weg. Maar dit laatste is ondertussen verleden tijd.

Paardenboxen Herman mag dan wel een kleiner bedrijf zijn dan de grote jongens die reeds de stap hebben gezet naar multimodaal, dat belet niet dat deze onderneming zijn ecologische verantwoordelijkheid ten volle wil opnemen. Het afgelopen jaar werd dan ook ijverig gezocht naar mogelijkheden om mobiliteit en milieu te verbeteren. Zij deden een beroep op Multimodaal.Vlaanderen om hen te begeleiden bij een onderzoek naar milieuvriendelijke vervoersalternatieven.

De feiten

Klanten vragen meer en meer dat hun leveranciers hun producten zo duurzaam mogelijk afleveren. Paardenboxen Herman/HorsePlast kan die eis ten volle bijtreden, vandaar dat alternatieven gezocht werden om de ecologische voetafdruk tussen Antwerpen en Aalbeke te verkleinen.

Het traject Antwerpen-Aalbeke bedraagt 126 kilometer. Dit werd afgelegd via de weg. Multimodaal.Vlaanderen berekende dat een binnenvaartraject tussen Antwerpen en de intermodale terminal RTW Wielsbeke (via het ICY-concept: Inland Container Yard), dit wegvervoeraandeel zou terugdringen tot 30 kilometer zonder enige meerkost.

De langere duurtijd van het binnenvaarttraject Antwerpen- Aalbeke was hoegenaamd geen issue. Ten eerste is dit in verhouding tot het totale traject Azië-Aalbeke verwaarloosbaar en ten tweede biedt RTW Wielsbeke meer flexibiliteit. Paardenboxen Herman/HorsePlast kan zijn container afhalen wanneer het binnen het productieproces past, wat een heel verschil is met een vrachtwagen die met een lading arriveert die onmiddellijk moet gelost worden.

Ondertussen werden de eerste tien containers met planken via de binnenvaart aangeleverd. Een goed begin, zeker wanneer men bedenkt dat ook deze marktniche had af te rekenen met Covid-perikelen. En zoals het er nu naar uitziet, is een stijging van 50 % van de volumes zeer realistisch.

Laaghangend fruit

Het bedrijf kan met deze modal shift onmiddellijk laaghangend fruit plukken: het aantal gereden kilometers over de weg daalde met 77 %, waardoor de CO2-uitstoot een daling optekende van 46 %.

Meer info?

Contacteer
Antoon Desmet (antoon.desmet@vil.be)

Flowers Flowers