Binnen de Royal Agrifirm Group zet Nuscience Belgium een volgende belangrijke stap richting duurzaam transport. De nieuwe exportfabriek voor concentraten in Grobbendonk zal een groot deel van zijn export in containers via de vlakbij gelegen DLCT terminal per barge naar de Antwerpse haven vervoeren. Terminaluitbater Van Moer Logistics en het adviesbureau Multimodaal.Vlaanderen binnen VIL overtuigden Agrifirm om voor de 2500 20-voet exportcontainers de multimodale oplossing te kiezen.
Uitsparing 5.000 ritten
Willy De Decker, expert bij Multimodaal.Vlaanderen, werkte het multimodale alternatief uit: “Indien deze containers leeg zouden opgehaald worden in Antwerpen, geladen worden en weer teruggestuurd over de E313 en de Ring van Antwerpen zou dit resulteren in 275.000 wegkilometers.”
Bij de multimodale oplossing worden twee voordelen gecombineerd: enerzijds de korte afstand vanaf de productievestiging tot aan de binnenvaart terminal (1 km) en anderzijds het op voorhand beladen van de containers zodat vrachtwagens deze zeer efficiënt kunnen aan- en afvoeren naar de terminal.
Grote maatschappelijke impact
Bij de multimodale keuze worden nog maar 6.500 kilometers gereden over de weg, met een globale besparing van 268.500 kilometers (-97.6%) als resultaat. Dit bovenop een groot deel van de aanvoer van grondstoffen (soja- en raapzaad schroot) die reeds geruime tijd via de binnenvaart werden aangevoerd.
“Waar een wil is, is een waterweg. Samen met de uitgespaarde wegkilometers is onze maatschappelijke impact zeer relevant. Door gebruik te maken van binnenvaart wordt liefst 66% minder CO2 uitgestoten, wat voor Agrifirm een sterk argument is”, aldus Chris Mercier, Operation Director Agrifirm EMEA. “Naast de standaard KPI’s monitoren we ook de ecologische impact van onze transporten, het aantal wegtransporten en de “root cause” ervan. De standaard aanbieding naar klanten toe is steeds intermodaal transport.”
Een strategische draaischijf in de Kempen
Van Moer Logistics zal als strategische partner de shuttles tussen Agrifirm en DLCT voorzien, de overslag op de terminal organiseren en de goederen vervolgens naar de Antwerpse haven varen.
Jo Van Moer, CEO bij Van Moer Logistics: ”Toen we in 2019 de terminal in Grobbendonk overnamen hadden we een duidelijk doel voor ogen, namelijk de lokale industrieën warm maken voor een intermodaal alternatief voor hun huidige transportstromen. Op deze manier willen we onze klanten een oplossing bieden op het duurzaamheidsvraagstuk dat zich, met de Green Deal in het vooruitzicht, steeds prominenter stelt.”
CONTACTINFORMATIE
Peter Lagey
Manager Multimodaal
GSM: +32 477 44 24 54
Peter.lagey@vil.be
Michèle Aerts
Events en Marketing
GSM: +32 499 28 24 10
Michele.aerts@vil.be