Nick Celis, zaakvoerder bij André Celis Bouwmaterialen, mocht tijdens Baanbrekers 2022 de award van Multimodale Ambassadeur in ontvangst nemen.
Wat en wanneer was voor u de rechtstreekse aanleiding om te starten met multimodaal transport?
NC: Het is een dikke 10 jaar geleden gestart als een noodoplossing. Op een bepaald moment zag ik dat er een 20-tal opleggers op straat stonden te wachten om gelost te worden op ons terrein. We moesten daar een oplossing voor vinden. Een schipper heeft mij toen warm gemaakt om eens te komen kijken. Van het één is toen het ander gekomen en zijn wij beginnen varen.
Natuurlijk speelt de congestie ook mee. Leuven wordt omringd door files. De mobiliteitsproblemen worden groter, maar wij willen hier ook niet weg.
De binnenvaart biedt zoveel voordelen. Het biedt zekerheid, maar ook logistieke rust. Je kan de inhoud van 20 vrachtwagens laden op een schip en je weet dat die op het juiste tijdstip op zijn bestemming aankomt. Het komt ook aan op een apart stuk van het terrein, waar er zo goed als geen verkeer is.
In dit geval kan je spreken over ‘verborgen opbrengsten’. Naast de rust op het terrein, zorgt binnenvaart er ook voor dat ik mijn service hoog kan houden. De aanvoer van het materiaal komt stipt aan via het water. Waardoor ik mij op de service kan richten: de uitgaande levering op de werf.
Door te starten met watertransport zijn we een hele duurzame visie beginnen ontwikkelen en hebben we ontdekt dat het ons ook veel voordelen oplevert. Het heeft mij een hele andere mindset gegeven. Zo hebben we ook andere zaken onder de loep genomen die duurzamer konden, zoals elektrische heftrucks en het watertransport omzetten naar biodiesel.
Wat was de grootste hindernis die u heeft overwonnen?
NC: Onzekerheid. Transport via het water is ingewikkeld. Fabrikanten en medewerkers heb ik moeten laten zien wat de voordelen zijn. Ook schippers hebben wat overtuiging nodig gehad om met bouw- en sloopafval te willen varen. Maar ik ben blij om te zien dat mijn medewerkers vooral heel fier zijn op wat we doen.
Er zijn zelfs bedrijven die actief blijven tegenwerken. Bedrijven waar wij serieus moeten bijbetalen omdat we via het water komen. Dat zijn bedrijven die ook een duurzaamheidsvisie hebben maar die helemaal niet uitdragen. Daar wordt ik echt boos van.
Welke beleidsmatige maatregelen kunnen de modal shift nog bevorderen?
NC: Ervoor zorgen dat het goedkoper wordt om via het water te varen dan te rijden met een vrachtwagen. Je hebt de kilometerheffing, maar ik denk dat je ook structureel moet belonen om het water te gebruiken.
Het is bovendien ongelooflijk hoeveel documenten en certificaten je nodig hebt om aan watertransport te kunnen doen. Daar is echt nood aan een administratieve vereenvoudiging.
Dat is niet eenvoudig, maar als er niets gebeurt, kan het ook een uitdovend verhaal zijn.
Hoe ziet u het multimodale landschap evolueren op korte termijn ?
NC: Ik voel dat er een bewustzijn aan het groeien is. Watertransport zou wel eens de levensader kunnen worden voor bepaalde regio’s. Toch wordt het nog altijd door veel grote bedrijven gebruikt in het kader van greenwashing. Ik hoop dat daar verandering in komt en dat bedrijven een duurzame visie echt durven doortrekken. Ook in crisisperiodes. Dat zijn momenten dat het grote geheel snel vergeten wordt.
Tonnages via kleine kanalen gaan ook fors achteruit. Ik probeer daar, samen met andere believers, een stokje voor te steken. Maar ook het vinden van schippers wordt moeilijk. Je moet twee jaar matroos zijn vooraleer je schipper mag zijn. Ik begrijp dat daar een hele opleiding aan vast zit, maar dat zou toch ook makkelijker moeten kunnen. Als ik twee weken les volg, mag ik met een vrachtwagen rijden met 44 ton, dat tegen 90 km/u. Dat is een heel groot verschil.
De prijs die ik van Multimodaal.Vlaanderen heb ontvangen heeft ervoor gezorgd dat er een aantal deuren open zijn gegaan die voordien dicht bleven. Ons verhaal zet nu meer mensen aan het denken.
Het hele multimodale verhaal zit intussen in ons DNA ingebakken. Wij kunnen er ook niet meer mee stoppen. Dit verhaal gaat sowieso verder en blijft groeien.
Welke plaats heeft de award gekregen?
NC: Op het bureau van mijn vader. Hij heeft mij de mogelijkheden gegeven om te dromen, om mijn ding te doen. Het gaat over veel middelen en zonder hem had ik dit nooit kunnen uitbouwen.
Wilt u ook kans maken op een Baanbrekers award of wilt u iemand kandidaat stellen? Vind hier alle informatie.