Wat motiveerde Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) om als sponsor op te treden van het event Baanbrekers?
Een van de kerntaken van MLSO is het stimuleren van bedrijven in de Waaslandhaven op vlak van duurzaamheid en innovatie. Baanbrekers bekroont bedrijven die zich actief inzetten voor de modal shift naar binnenvaart en spoor. Dit sluit perfect aan bij onze missie. We ondersteunen dan ook graag een initiatief dat die duurzame voortrekkersrol in de kijker zet.
Hoe draagt Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) vandaag bij aan het versterken van multimodale transportmogelijkheden in de regio?
De ambitie is duidelijk: het spoorvervoer binnen het havenplatform aanzienlijk verhogen. Dat realiseren we onder andere via Railport, een samenwerking tussen Port of Antwerp-Bruges, MLSO en de sectorfederaties Essenscia Vlaanderen en Alfaport-Voka. Railport zet samen met Infrabel de spoorvisie om in de praktijk en fungeert als neutrale partner die oplossingen aanreikt aan alle betrokken partijen.
Binnen het project Extra Containerbehandelingscapaciteit Antwerpen (ECA) werken we samen met Port of Antwerp-Bruges en de Vlaamse overheid om voluit te kiezen voor de modal split. Toekomstige logistieke zones krijgen hierin duidelijke richtlijnen mee. Zo bewaakt MLSO het maximaal toegelaten aantal vrachtwagenbewegingen per concessiehouder, om de druk op het wegverkeer beheersbaar te houden.
Daarnaast zetten we ook sterk in op duurzame mobiliteitsoplossingen zoals de Pendelbus en de Fietsbus, die werknemers op een betaalbare en milieuvriendelijke manier van en naar de haven brengen. Tot slot nemen we actief deel aan verschillende mobiliteitsoverleggen en volgen we lokale infrastructuurdossiers nauw op.
Duurzame logistiek vraagt ruimte én infrastructuur. Hoe spelen jullie daarop in bij de ontwikkeling van nieuwe zones?
Bij de ontwikkeling van het Logistiek Park Waasland stond duurzaamheid van bij de start centraal. We ondertekenden onder andere de Green Deal Bedrijven en Biodiversiteit van de Vlaamse overheid en legden groene buffers en een centrale wadi aan voor waterbeheer. Ook fietsinfrastructuur kreeg prioriteit, met een directe aansluiting op de vernieuwde N451.
Op het vlak van energie zetten we in op collectieve oplossingen. Zo namen alle bedrijven in het Logistiek Park deel aan het Logigrid-proefproject van VIL en Flux 50, dat inzet op het slim afstemmen van vraag en aanbod van elektriciteit binnen een bedrijvencampus.
Ook in toekomstige zones zoals De Bieshoek zullen we voorwaarden opleggen rond onder andere modal split en gemeenschappelijk gebruik van infrastructuur. We zoeken daarbij steeds naar een goede balans tussen groen, blauw en verharding.
Zijn er recente of geplande projecten waarbij de shift naar spoor of binnenvaart extra in de verf wordt gezet?
Het grootste project dat hierin een rol zal spelen, is ongetwijfeld het eerder vermelde ECA-project. Dit moet de modal split van containers binnen het havengebied fundamenteel verbeteren, onder meer via bijkomende infrastructuur en efficiëntere stromen.
Wat verwacht u dat een event als Baanbrekers in beweging kan zetten in de sector?
Bedrijven die erkenning krijgen voor hun inzet op vlak van duurzame logistiek, worden aangemoedigd om hier verder op in te zetten. Maar de impact reikt verder dan dat: zulke erkenning versterkt ook de reputatie van bedrijven richting klanten én potentiële medewerkers. Steeds meer mensen zoeken werk bij een bedrijf met een duidelijke duurzaamheidsvisie. Ook voor klanten is dat een steeds belangrijker selectiecriterium.
Hoewel wegtransport een essentiële rol blijft spelen in de logistieke keten, kunnen ook daar nog stappen gezet worden, bijvoorbeeld door te investeren in modern comfort en slimme oplossingen voor vrachtwagens en chauffeurs.
Wat is voor u persoonlijk of voor Maatschappij Linkerscheldeoever de grootste uitdaging én opportuniteit in het multimodale verhaal?
Spoor, binnenvaart en pijpleidingen zijn sterke alternatieven voor het goederenvervoer over de weg, maar ze kampen elk met hun eigen uitdagingen. Het is cruciaal dat er voldoende middelen worden vrijgemaakt om deze alternatieven te versterken. De havens, die vandaag al zorgen voor een belangrijke bijdrage aan de modal shift, kunnen hierbij een sleutelrol blijven spelen – mits de juiste ondersteuning vanuit overheid en beleid.
Baanbrekers 2025
Ontdek alles over het event via www.baanbrekers2025.be
