Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Lydia Peeters: “Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in verdere ontwikkeling Port of Limburg”

 

Person 25 05“Bedrijven als Scania zijn een voorbeeld voor de modal shift, transport van de weg, over water”

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters maakt bekend dat Vlaanderen 42 miljoen euro investeert in de infrastructuurwerken voor de ontsluiting van het trimodale bedrijventerrein Port of Limburg op de voormalige Ford-terreinen in Genk. De werken worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv. Het gaat onder meer om wegenis, riolering, nutsleiding, infiltratiebekkens en de bouw van een kaaimuur met bijbehorende kaaiplateau en kraanbaanfundering voor de overslag van goederen via de binnenvaart. Dat maakte de minister bekend tijdens een werkbezoek aan Haven Genk samen met Scania Parts Logistics. “Ik wil onze Limburgse bedrijven nog meer stimuleren om te kiezen voor de waterweg om zo samen de noodzakelijke modal shift naar water en spoor te realiseren. Tegen 2030 is het de ambitie om het aandeel binnenvaart van de logistieke keten te verhogen tot 20%”, zegt minister Lydia Peeters.
“Scania Parts Logistics uit Oudsbergen geeft alvast het goede voorbeeld en spaart hiermee jaarlijks 1600 ritten op de E313 en de ring rond Antwerpen uit.”

Ontwikkeling Port of Limburg

“De Port of Limburg is een belangrijk ontwikkelingsgebied voor Limburg, zowel op economisch vlak als op vlak van duurzaamheid”, duidt Lydia Peeters. “Vanuit Vlaanderen voorzien we de nodige investeringen van 42 miljoen euro voor de bouw van de overslagkade langs het Albertkanaal en voor de verschillende inrichtingswerken om het bedrijventerrein beter te ontsluiten via de weg, het spoor en de binnenvaart. Zo wordt het terrein bouwklaar gemaakt voor de verdere private investeringen voor de herontwikkeling.”

De Port of Limburg focust zich voornamelijk op de verdere groei in containervervoer via de binnenvaart, waarbij een duurzame connectie tussen de haven van Antwerpen en het Limburgse hinterland via het Albertkanaal centraal staat. “Het Economisch Netwerk Albertkanaal blijft voor mij een uiterst belangrijke schakel in de omslag van het goederentransport naar onze waterwegen”, vertelt minister Peeters. Via de relancemiddelen voorzag de minister eerder ook 96 miljoen euro voor de versnelling van de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tegen 2023.

Modal Shift in Limburg

Deze investering in de herontwikkeling van de voormalige bedrijfssites is een duidelijke beleidskeuze van minister Peeters. Want ook in Limburg moeten we de omslag naar de noodzakelijke modal shift maken, met focus op de keuze voor transport langs onze waterwegen. Dat werd andermaal bevestigd tijdens het bedrijfsbezoek van minister Peeters aan Scania Part Logistics in Oudsbergen.

“Na een grondige analyse van de maritieme exportflow door Multimodaal.Vlaanderen blijkt dat Scania Parts Logistics de containers die vanuit Oudsbergen via de haven van Antwerpen vertrekken perfect via Haven Genk en het Albertkanaal kan verschepen,” zegt Hans Thijs, Director Transport & Distribution Structure. “De voordelen zijn indrukwekkend: 47% minder CO2 uitstoot in vergelijking met de vrachtwagen, 1600 vrachtwagenritten minder over de E313, minstens 10% kostenbesparing op het transport Oudsbergen-Antwerpen alsook een aantal procesoptimalisaties in het magazijn.”

Volgens de minister bevestigt dit project de voordelen van de modal shift: “De mobiliteitswinst op de autosnelwegen vanuit Limburg en op de ring rond Antwerpen telt dubbel door: de shift van 800 containers betekent 1600 uitgespaarde ritten van en naar Antwerpen, goed voor 168.000 km minder over de weg. Ik wil samen met Multimodaal.Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg de komende jaren nog meer (Limburgse) bedrijven het noodzakelijke duwtje in de rug te geven om de overstap, naar de waterweg of het spoor, te maken”, besluit Peeters.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events