Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Multimodaal.Vlaanderen zet in op corridors

Om de modal shift naar spoor en binnenvaart op een kostenefficiënte manier te kunnen realiseren, is volume nodig. Veel volume, en liefst in beide richtingen, want de kost per lege km van een schip of trein is vele malen hoger dan die van een vrachtwagen. Om die gebalanceerde volumes bij elkaar te krijgen, zet Multimodaal.Vlaanderen vanaf dit jaar sterk in op het ontwikkelen van corridors. Daarbij wordt vooral gekeken naar verbindingen die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden, op basis van bestaande infrastructuur en eventueel reeds bestaande intermodale dienstverlening.

Kip en ei

In se bestaat de uitdaging uit het doorbreken van de kip en ei situatie. Waar infrastructuur bestaande is, zijn dienstverleners bereid om regelmatige en betrouwbare verbindingen op te zetten, indien zij de nodige garantie krijgen wat betreft volume. Zij die de goederenstromen bezitten of beheren, zijn pas geïnteresseerd in een intermodaal alternatief wanneer zij garanties krijgen op vlak van frequentie en kwaliteit van dienstverlening.

Weldra online op de website

Multimodaal.Vlaanderen gaat de uitdaging aan om verladers en dienstverleners samen te brengen rond concrete corridors. Via de nieuwe sectie “corridors” op de website van Multimodaal.Vlaanderen vindt u meer informatie over de corridors waarop wordt ingezet, alsook de mogelijkheid om u aan te melden met potentieel volume voor die corridor(s). Deze nieuwe sectie staat binnenkort online.

NB3

Corridor Gent-Antwerpen

Zo is de binnenvaart corridor Gent (Kluizendok) – Antwerpen reeds operationeel en zijn twee corridors in onderzoeksfase: West-Vlaanderen -Limburg voor palletgoederen via de binnenvaart en Genk-Zeebrugge via spoor. Heeft u alvast volume dat u wilt vervoeren per barge of trein? Of wenst u meer informatie?

Neem dan contact op met Rozemarijn Keymis (Rozemarijn.Keymis@vil.be)

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events