Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Multimodaliteit is geen trend, maar een noodzaak

Jo Van Moer, oprichter en CEO van Van Moer Logistics, werd tijdens het Baanbrekers-event bekroond tot Multimodale Ambassadeur 2024. Als pionier in binnenvaart en spoortransport toont hij aan dat multimodaliteit niet alleen de oplossing is voor de toenemende congestie, maar ook voor de duurzaamheidsuitdagingen in de logistieke sector. We gingen in gesprek met hem over zijn visie, de uitdagingen die bedrijven tegenkomen bij de overstap naar multimodaliteit en de toekomst van transport.

Van Moer Logistics is al jaren een voortrekker in multimodaliteit. Wat betekent de titel ‘Multimodale Ambassadeur 2024’ voor u?
Het is een bevestiging dat de weg die we zijn ingeslagen de juiste is. Toen we in 2011 een verlaten containerterminal in Grimbergen overnamen, dachten veel sectorgenoten dat ik gek was. Maar ik zag dat multimodaal transport dé oplossing zou worden voor de groeiende congestie. Vandaag is dat een realiteit: met 500 trucks, 8 binnenvaartterminals, 15 binnenschepen en 8 spoorgebonden locaties hebben we een sterk multimodaal netwerk uitgebouwd.

Waar komt uw passie voor multimodaliteit vandaan?
Ik heb altijd geloofd in de kracht van efficiënt transport. Vanaf het begin zag ik dat de klassieke wegtransporten steeds meer zouden vastlopen in files en regelgeving. Binnenvaart en spoor bieden meer duurzame oplossingen. Maar we blijven daarnaast ook investeren in de verdere innovatie van onze truckvloot. Want ook met de verduurzaming van het voor- en natransport kun je als dienstverlener pas echt het verschil maken, door het complete plaatje aan te bieden. Dat maakt ons multimodaal netwerk uniek én flexibel.

Wat zijn volgens u de grootste hindernissen voor bedrijven om over te schakelen op multimodaal transport?
De grootste uitdaging blijft de mentaliteitsverandering. Transport wordt nog vaak bekeken vanuit de kostprijs op korte termijn, terwijl multimodaliteit grotere maatschappelijke voordelen biedt, zoals minder files, minder CO₂-uitstoot en een stabieler transportnetwerk. Daarnaast wordt er niet genoeg gekeken naar de ‘verborgen’ kosten die supply chains op basis van enkel wegtransport met zich meebrengen. Bijvoorbeeld het tijdverlies door congestie en de intensieve wervingskosten van beroepschauffeurs. Het tekort aan chauffeurs is nu reeds voelbaar, maar van zodra de boomers en generatie X binnenkort op pensioen gaan, zijn er onvoldoende chauffeurs op de arbeidsmarkt om hen op te volgen. Ook daarom loont het zeker de moeite voor bedrijven om nu reeds multimodaliteit te implementeren, om hun supply chains niet enkel duurzamer te maken maar ook om hun continuïteit te garanderen.

Hoe kan de overheid een rol spelen in de modal shift?
Er zijn al belangrijke stappen gezet, maar het kan beter. De overheid kan meer inzetten op infrastructuur, zoals extra terminals en betere spoorverbindingen. Ook administratieve procedures mogen eenvoudiger, zodat bedrijven sneller kunnen schakelen. Om hierin te ondersteunen zijn we reeds voor het zesde jaar partner van de ‘Leerstoel Dennie Lockefeer’ aan de universiteit van Antwerpen. Deze leerstoel zet zich samen met haar maritieme partners in voor onderzoek, onderwijs en dienstverlening om de intermodaliteit te bevorderen. Hiermee werken we actief aan nieuwe inzichten en doelgerichte oplossingen.

Is er een project binnen Van Moer Logistics waar u bijzonder trots op bent?
Onze nieuwe site aan het Albertkanaal in Beringen is zo’n project. Samen met onze partner Van Wellen Group hebben we een strategisch gelegen terrein verworven, waar we in de loop van 2025 een nieuwe binnenvaartterminal zullen ontwikkelen. Hiermee breiden we onze aanwezigheid langsheen het Albertkanaal verder uit en geven ons een nog sterkere positie om goederen van de weg naar het water te halen. We blijven zo trouw aan onze ambitie en strategie om volop in te zetten op multimodaal vervoer om de CO2-uitstoot verder te reduceren.

Wat is uw langetermijnvisie voor multimodaal transport?
Ik droom van een toekomst waarin multimodaliteit de standaard is, niet de uitzondering. Het zou niet langer een niche-oplossing mogen zijn, maar een integraal onderdeel van elke supply chain. We hebben als sector nog een lange weg te gaan, maar de richting is duidelijk.

Welk advies zou u geven aan bedrijven die twijfelen om de overstap te maken?
Gewoon doen. Begin klein, test het uit en leer gaandeweg. Het vraagt een andere manier van denken, maar de voordelen zijn enorm. We moeten af van het idee dat multimodaliteit ingewikkeld of duur is. Het is de toekomst.

Wil jij ook Multimodale Ambassadeur worden?
Multimodaal.Vlaanderen zoekt de Multimodale Ambassadeur 2025!
Stel je kandidatuur via www.baanbrekers2025.be

Baanbrekers Visual CMYK De Montil Affligem 26 november 2025 1

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events