Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Onbemande schepen varen in de Westhoek

Aannemer Groep De Cloedt is gestart met het vervoer van slib met onbemande schepen tussen Diksmuide en Oostende. Hierbij wordt gebruik gemaakt van duwbakken van 38,50 m lang en 5,05 m breed (zonder kajuit) die minstens 250 ton aan boord nemen. Dit komt overeen met de capaciteit van zo’n 12 vrachtwagens. De schepen varen maximaal 6 km/uur wat inhoudt dat ze tussen 6 en 7 uur zullen varen (enkele reis).

In het kader van het 8-jarig contract voor het transport van 240.000 cbm slib zijn 10 CEMT I duwbakken (maximum 400 ton lading) besteld en opgeleverd die geleidelijk allemaal onbemand zullen gaan varen. Ze worden vanop afstand gestuurd. Verder zijn er ook nog 6 CEMT II duwbakken operationeel met een capaciteit van 700 ton lading.

De Vlaamse Waterweg zette een kader op dat dergelijke “smart shipping” mogelijk maakt door een aanpaste regelgeving voor onbemande vaartuigen.

De technologie zelf werd ontwikkeld door het bedrijf Seafar dat de schepen stuurt vanuit het Shore Control Center in Antwerpen. Een aantal technisch hulpmiddelen zijn beschikbaar: camera’s op het schip, luidsprekers en micro’s langs de vaarweg, radars,  GPS…

Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg spreekt over “een wereldprimeur en een groen, veilig en competitief alternatief voor de weg”. De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters benadrukt “de betere benutting van de waterwegen wat de mobiliteit ten goede komt en het belang van technologische innovatie om ook jongeren warm te maken voor de binnenvaart.”

De testfase loopt tot november 2020.

2019 1193 VWW onbemandvaren persconferentie 02.00 18 53 00.Still003 20191118 onbemand varen 1

© Group De Cloedt

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events