Voor haar gloednieuwe productiesite in Poperinge kiest aardappelverwerker Aviko voluit voor multimodaal vervoer voor de import en export van en naar de haven van Antwerpen. Een kilometerreductie van 60 % en 23 % minder CO2 zijn het resultaat!
Deze modal shift kwam tot stand dankzij de samenwerking met POM West-Vlaanderen en Multimodaal.Vlaanderen die het multimodale alternatief voor Aviko hebben uitgewerkt. Het vervoer van de koelcontainers gebeurt voor een groot stuk via de binnenvaart.
River Terminal Wielsbeke als draaischijf voor koelcontainerexporten uit West-Vlaanderen
Voor de export worden de koelcontainers leeg aangevoerd per binnenvaartschip vanuit Antwerpen tot aan de River Terminal Wielsbeke. Van daaruit brengt een vrachtwagen van Delcatrans ze van Wielsbeke tot Poperinge. Op de productiesite wordt de koelcontainer gevuld met diepvriesproducten en terug naar de terminal gebracht. Vervolgens vaart deze met een binnenvaartschip naar een deepsea terminal in Antwerpen. Voor de importflow worden de koelcontainers vol aangevoerd per binnenvaartschip vanuit Antwerpen richting Wielsbeke en met een vrachtwagen tot in Poperinge gebracht. De lege container mag nadien binnengebracht worden op de inland container yard, River Terminal Wielsbeke, waar ze voor zover mogelijk weer hergebruikt wordt voor export flows.
Deze modal shift betekent een kilometerreductie van 163.800 km (60 %) in vergelijking met wegvervoer. Ook worden de congestiegevoelige wegen rond Antwerpen en Gent vermeden, wat zorgt voor een significante impact op de mobiliteit.
Een leidende rol voor meer duurzaamheid in de keten
Aviko is specialist in verse, diepgevroren en gedroogde aardappelproducten. Het bedrijf behoort tot de vier grootste aardappelverwerkers ter wereld en produceert voor de retail, foodservice en voedingsindustrie. Met een positieve houding en grote internationale betrokkenheid heeft Aviko de ambitie om een leidende rol te spelen in het creëren van een duurzame, toekomstbestendige keten. Als grote verlader in de industrie wil Aviko de rederijen overtuigen om de koelcontainers op een multimodale manier naar het hinterland te brengen.
“We zetten ons in om onze producten zo duurzaam mogelijk te vervoeren. Zo vervoeren we niet alleen via de weg, maar ook via duurzamere opties als binnenvaart en trein, en kijken we constant samen met onze vervoerders en partners wat er efficiënter kan.”
Frank Scholten, Transport Manager, Aviko
Koelcontainers en het Inland Container Yard concept
Aangezien er in Zuid-West-Vlaanderen een onevenwicht bestaat wat betreft export en import van diepvriesgoederen, is het moeilijk om gebruik te maken van het Inland Container Yard (ICY)-concept.
In de regio West-Vlaanderen is sprake van een onbalans in flows voor diepvriesgoederen. Het export volume is duidelijk groter dan de import. Daarom moeten de rederijen voor koelcontainers in vergelijking met droge containers verhoudingsgewijs meer lege containers positioneren naar het hinterland. Indien dit via RTW gebeurt is het voordeel natuurlijk dat dit op een duurzame wijze kan, namelijk via de binnenvaart. Verder voordeel van RTW is dat deze terminal uitstekend gelegen is in het centrum van een Europese cluster voor verwerking tot groente- en aardappelproducten, waardoor zeker verdere bijkomende schaalvoordelen mogelijk zijn in de toekomst.
Mede om die redenen kiest Aviko resoluut voor het gebruik van de binnenvaart via River Terminal Wielsbeke. Ook in Nederland maken ze overigens reeds jaren overtuigd gebruik van de binnenvaart. Op termijn wil Aviko dezelfde rederij inzetten voor zowel de export- als importladingen en de koelcontainers hergebruiken.
“Wij geloven uiteraard sterk in de rol die een binnenvaartplatform als Wielsbeke kan spelen in de verduurzaming van transport van koelcontainers, en daarom blijven we investeren in de uitbreiding van onze capaciteit op terminal. Met Aviko verwelkomen we op RTW een sterke bijkomende speler uit de sector, die structureel kiest voor de binnenvaart als duurzame transportoplossing voor koelcontainers. We kijken dan ook uit naar een verdere versterking van de samenwerking.”
Alexander Demon, Operations & Business Development, Delcatrans
Agristo als pionier
Agristo gebruikt de River Terminal Wielsbeke al jaren op structurele basis. De koelcontainers voor export worden eveneens in opdracht van de rederijen leeg aangevoerd via de binnenvaart en in stock gezet op de terminal. Op afroep worden ze per vrachtwagen tot bij Agristo gebracht, dat op 3 km van de terminal ligt. De exportproducten gaan vervolgens per binnenvaartschip naar Antwerpen om wereldwijd te worden geëxporteerd. Het concept is voor Agristo niet nieuw: het bedrijf is een van de eerste structurele gebruikers van de binnenvaart voor koelcontainers en kan daarom als pionier worden gezien.
“Als familiebedrijf is duurzaam ondernemen inherent aan ons DNA. Zo zijn wij één van de eerste gebruikers van de River Terminal in Wielsbeke en zetten wij al jaren in op verduurzaming van containertransport van en naar Antwerpen.”
Carmen Wallays, Supply Chain Director, Agristo