Barco, het toonaangevende technologiebedrijf, met hoofdkwartier in België, gespecialiseerd in onder andere digitale projectie en medische beeldvorming & collaboratietechnologie, maakt werk van zijn duurzaamheidsambities en kiest voortaan voor binnenvaart als hoofdtransportmiddel voor zijn importcontainers naar de sites in Kortrijk en Kuurne. Deze stap past in de bredere duurzaamheidsstrategie van Barco om haar CO₂-voetafdruk verder te verlagen.
Barco ontwikkelt en produceert geavanceerde beeldschermen, projectoren en oplossingen voor draadloze collaboratie in vergaderzalen, en is bovendien pionier in digitale operatiekamers waar medische teams realtime patiëntbeelden kunnen manipuleren.
Duurzaamheid staat centraal in al hun activiteiten en het ECO-Scoringlabel integreert milieubewuste keuzes in de volledige bedrijfsvoering – van leveranciersbeheer tot productieprocessen.
Om ook in haar logistieke keten duurzamer te werken, liet Barco door Multimodaal.Vlaanderen, in samenwerking met POM West-Vlaanderen, een businesscase uitwerken voor het transport van importcontainers van de haven van Antwerpen naar de productiesite in Kortrijk. De testzendingen via River Terminal Wielsbeke verliepen succesvol, waarna werd beslist om de overstap definitief te maken.
De containers worden nu via de Schelde en de Leie, tot in Wielsbeke vervoerd, in plaats van met vrachtwagens via de drukke E17. Dankzij de verhoogde frequentie van Delcatrans – van zes naar acht retourritten per week – blijft de transittijd competitief, ook voor fast-moving consumer goods en andere tijdkritische ladingen.
Deze modal shift betekent een jaarlijkse besparing van meer dan 20.000 vrachtwagenkilometers en een reductie van 16 ton CO₂-uitstoot. Bovendien beperkt de korte ‘last mile’ het resterende wegtransport tot een minimum. Met deze beslissing onderstreept Barco zijn rol als duurzaam innovator in de technologiesector en toont het hoe ecologische verantwoordelijkheid hand in hand kan gaan met efficiëntie en betrouwbaarheid in de logistiek.