Het gebruik van de binnenvaart voor het vervoeren van containers via de inland terminal in Willebroek naar de haven van Antwerpen blijkt een groot succes voor smeermiddelenbedrijf Wolf Oil Corporation. Dat blijkt uit de testen die het bedrijf uitvoerde volgend op de studie van Multimodaal.Vlaanderen. Het resultaat: een kostenbesparing en 33 % minder CO2-uitstoot!
Het Hemiksemse bedrijf Wolf Oil Corporation is gespecialiseerd in het blenden, afvullen en leveren van aangepaste en technologische smeermiddelen en exporteert naar meer dan 95 landen. Voor de 1300 containers die het bedrijf jaarlijks via de haven van Antwerpen exporteert, werkte Multimodaal.Vlaanderen een duurzame route uit via de binnenvaart.
Via inland terminal in Willebroek naar haven van Antwerpen
Er werd gekozen om de containers via het ICY concept en binnenvaart te vervoeren vanaf de nabij gelegen inland terminal TCT in Willebroek. Uit de eerste testen bleek dit een volwaardig en duurzaam alternatief te zijn voor wegtransport.
Het transport verloopt als volgt: de exportcontainers worden leeg vanuit TCT in Willebroek opgehaald om vervolgens met een voortransport op de bedrijfssite aangeboden te worden voor belading. Na belading worden de containers met de vrachtwagen terug naar de inland terminal gebracht. Vervolgens bereiken de containers via de binnenvaart de maritieme kaaien in de Haven van Antwerpen.
Hierdoor worden wegtransporten van en naar Antwerpen vermeden en lokaal uitgevoerd.
44 ton CO2 minder en kostenbesparing
Het resultaat van de analyse werd positief onthaald bij Wolf Oil. Frederic Van delm, Supply Chain Manager bij Wolf Oil Corporation staat achter dit veelbelovend perspectief:
“Deze modal shift kan Wolf Oil potentieel tot 2600 vrachtwagenritten uitsparen waardoor het bedrijf niet langer afhankelijk zou zijn van de verkeerssituaties op de ring van Antwerpen. Bovendien bedraagt de totale CO2– besparing voor de 1300 containers 33% ofwel 44 ton in vergelijking met wegtransport.”