Containers Maes transporteert jaarlijks 30.000 ton afval van zijn
site in Vilvoorde naar een verwerkingsbedrijf in Kallo. Beide
locaties liggen strategisch langs een waterweg, wat het voor
Multimodaal.Vlaanderen logisch maakte om de multimodale
mogelijkheden voor deze afvalstroom te onderzoeken. Met steun
van POM Vlaams-Brabant is een innovatieve oplossing
uitgewerkt, gebruikmakend van lokale infrastructuur.
Open top containers: een slimme keuze
Een van de uitdagingen was het geschikt maken van de goederen
voor transport. Wegens hun aard was transport in bulk niet
haalbaar. Daarom werd gekozen voor 30-voets open top
containers. Deze containers, specifiek ontworpen voor belading
langs boven en lossing via een tiltchassis, minimaliseren
overslag en verhogen de efficiëntie van het transport.
De containers, eigendom van Van Moer Logistics, deden eerder al
dienst voor afvalstromen tussen Grimbergen, Wilsele en Kallo.
Nu worden ze gevuld op de site van Containers Maes in
Vilvoorde, waarna ze via Container Terminal Cargovil op een
binnenschip worden geladen. Eenmaal in Kallo aangekomen, legt
het transport nog een korte last mile van ongeveer vier kilometer
af tot de losplaats.
Duurzaamheid en efficiëntie hand in hand
Deze modal shift naar binnenvaart is een belangrijke stap in het
verduurzamen van zowel afvalverwerking als transportprocessen.
Door het gebruik van binnenschepen vermindert Containers Maes
de filedruk op de E19 met bijna 200.000 wegkilometers per jaar.
Bovendien daalt de CO₂-uitstoot met maar liefst 64 ton per jaar.
Naast de ecologische winst biedt deze multimodale oplossing ook
economische voordelen. Dankzij een door Multimodaal.Vlaanderen
bekomen korting op de milieuheffing en een retourstroom in
de regio worden bestaande middelen optimaal benut.
Het resultaat? Een duurzaam en kostenefficiënt transportsysteem.
Deze succesvolle case illustreert hoe samenwerking en slimme
keuzes leiden tot een groenere en efficiëntere logistiek.