Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Copertiz kiest voor binnenvaart: dubbele ontlasting E313

Lean and green in de praktijk

Copertiz, leverancier van kokosproducten en –substraten, importeert kokosturf en –chips vanuit verschillende locaties in Azië. Tot op heden werden de containers verscheept naar de haven van Antwerpen, van waaruit ze met een vrachtwagen naar de productiesite van Copertiz in Bree werden vervoerd. Daar werd de kokosgrondstof met een kipchassis gelost en ging de lege container terug over de weg naar een depot in de haven van Antwerpen.

Copertiz en Gosselin Logistics, werken al enkele jaren samen voor de import vanuit Azië. Gosselin behaalde recent de ”Lean and Green”- award op basis van hun ambitie om sterk in te zetten op multimodale alternatieven voor vervoer van en naar de haven. Gosselin deed voor dit specifieke dossier een beroep op de ondersteuning vanuit Multimodaal.Vlaanderen.

Copertiz
Per binnenschip naar Genk

De logistieke kost vertegenwoordigt ongeveer 60% van de totale kostprijs van het basisproduct waardoor een toename van de transportkost niet aanvaardbaar was. De last-mile trucking met een kipchassis diende, om redenen van kostenefficiëntie, minimaal per twee containers per dag te worden georganiseerd.

Multimodaal.Vlaanderen, Gosselin Logistics en de Haven van Genk sloegen de handen in elkaar en werkten voor Copertiz een realistisch en haalbaar alternatief uit. De eerstvolgende containers zullen vanaf maart vanuit Zuid-Azië naar Antwerpen worden verscheept om van daaruit per binnenschip naar Genk te varen. In een eerste fase gaat het om een 150 containers (40ft HC) per jaar. Bij uitbreiding naar andere gebieden, zal deze trafiek op termijn oplopen naar 500 tot 600 containers per jaar.

DSC06713 1
Dubbel gewonnen

Door de zeevracht te organiseren met één van de rederijen waarmee de haven van Genk afspraken heeft i.v.m. het terugnemen van leeg equipment, dient de lege container na lossing niet terug naar Antwerpen te worden gereden noch gevaren.

Een andere verlader-exporteur zal op een later tijdstip gebruik maken van de lege container die ter beschikking staat in Genk. Het voordeel in termen van minder voertuigkilometers op Vlaamse wegen is dus dubbel en dit op één van de meest congestiegevoelige trajecten van Vlaanderen, namelijk de ring van Antwerpen via de E313.

Neem contact op met een expert

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events