Allinox is sinds 1949 uitgegroeid tot een wereldwijde speler in het design en de fabricage van kookgerei. Allinox draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Kookgerei met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk afleveren bij de klant staat dan ook centraal. Met de hulp van Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen ging het bedrijf op zoek naar alternatieven om de CO2-uitstoot tussen Antwerpen en Oostrozebeke te verkleinen.
Multimodaal vervoer als logische keuze
Bij Allinox draagt men sustainability, waaronder duurzaam transport, hoog in het vaandel. Net daarom heeft men beslist om de modal shift naar de binnenvaart te maken.
“De modal shift is een krachtig bewijs dat groene keuzes leiden tot duurzaam succes”
– Barbara Coussens, Supply Chain Manager bij Allinox.
De impact is dan ook groot. Voorheen gingen de importcontainers volledig in roundtrip over de weg, langs congestiegevoelige gebieden zoals de E17 en de ring rond Antwerpen. Bij de uitwerking van dit multimodaal alternatief werd een voorstel gedaan op basis van het ICY-concept.
Nadat de container gelost wordt bij Allinox, mag deze leeg terug binnen naar de container yard, hier River Terminal Wielsbeke. Zo vermijdt men heel wat lege kilometers door de container niet terug te brengen naar de depots in de haven van Antwerpen. Een bijkomend voordeel is dat de vrije periode pas ingaat bij aankomst op de inland container terminal.
De importcontainers komen aan in Antwerpen en worden via de lichter tot op de River Terminal Wielsbeke gebracht. De laatste 5 kilometer (ook wel de last mile genoemd) tot Oostrozebeke gaan via de weg. Allinox kan deze op afroep laten komen en kan de interne productieprocessen hierop beter afstemmen. Een deel van de import wordt op vandaag structureel geshift naar de waterweg en Allinox wil dat aandeel elk jaar verhogen.
Dubbele winst
Deze business case leverde alvast indrukwekkende cijfers op: vergeleken met het wegtransport kan naast een CO2-besparing van 42% op jaarbasis een wegkilometerreductie van maar liefst 95% ofwel 41.200 kilometer gerealiseerd worden.
“Binnenvaart vormt de duurzame en dus logische oplossing voor ons vrachtverkeer tussen de haven van Antwerpen en het distributiecentrum van Allinox te Oostrozebeke. Omdat multimodaal verkeer voor ons onbekend terrein was, hebben we advies ingewonnen bij het team van Multimodaal.Vlaanderen, een tak van VIL die bedrijven helpt de stap naar intermodalisme te zetten. Zij gaven ons raad over de beste verbindingen om te starten, het kiezen van de juiste partner ter bestemming, de geschikte ladingdragers, de randvoorwaarden, zorgden voor opvolging en dergelijke meer. Deze belangrijke strategische beslissing kreeg zo een meer dan gefundeerde onderbouw”
– Barbara Coussens