Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Depla Recycling exporteert via binnenvaart

Depla Recycling, een recyclagebedrijf uit Meulebeke, is gespecialiseerd in de verwerking van schroot. De ingezamelde materialen worden op de site in Meulebeke uitgesorteerd om vervolgens bij eindklanten in binnen- en buitenland gerecycleerd te worden. Het bedrijft maakt gebruik van een bulkterminal in Wielsbeke waar reeds bulkschepen voor diverse klanten worden geladen.

Logo Depla

Exportcontainers naar India- Pakistan-Bangladesh
Een aanzienlijk deel van het volume wordt geëxporteerd naar o.a. India, Pakistan en Bangladesh voor verdere verwerking. Deze exportstromen verlopen – op instructie van de eindklanten – meestal via de haven van Antwerpen.

Een analyse van deze exportstromen in het kader van de samenwerking tussen Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen, toonde aan dat een volwaardig alternatief kan worden opgezet via de River Terminal Wielsbeke.
Dat alternatief is een toepassing van het inmiddels bekende “ICY” (Inland Container Yard) concept, waarbij de lege container wordt opgehaald aan de terminal in Wielsbeke (i.p.v. in Antwerpen), geladen bij Depla en op de terminal weer binnengebracht, om vervolgens via barge naar Antwerpen te varen. Om hiermee aan de slag te gaan, diende Depla de exportklanten mee in het bad te trekken, aangezien zij ex works aankopen en de klant dus de transportketen beheert. In november werd door een eerste exportklant met succes een lading van 500 ton (hetzij 23 containers) verscheept volgens dit ICY model.

Groot potentieel
Het potentieel is groot. De ambitie is om maandelijks 2000 ton via de binnenvaart naar Antwerpen te vervoeren voor verdere export. Dit komt overeen met 75 containers per maand, waardoor er jaarlijks 1.800 vrachtwagenritten kunnen worden vermeden op de drukke E17 Gent-Antwerpen en toegangswegen tot de Antwerpse deepsea terminals. De totale CO2-besparing bedraagt 28% op het volledige traject.

Het resultaat van de analyse werd bij Depla positief onthaald, doch een tekort aan beschikbare exportcontainers in de haven van Antwerpen heeft een vertragend effect op een verdere uitrol van de modal shift.

Het blijft echter de ambitie om, zodra de omstandigheden terug gunstig zijn, de vooropgestelde volumes via binnenvaart van en naar Antwerpen te vervoeren.

Afbeelding1

Neem contact op met een expert

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events