Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Dow maakt modal shift binnen de haven van Antwerpen

In samenwerking met zijn logistieke partner Broekman Logistics en dankzij het advies van Multimodaal.Vlaanderen heeft Dow de stap gezet naar een combinatie van wegtransport en spoorvervoer voor containers binnen de haven van Antwerpen.

Dow heeft de ambitie om het meest innovatieve, klantgerichte, inclusieve en duurzame bedrijf op het gebied van material sciences ter wereld te worden. Vanuit deze ambitie en met het oog op de verkeerswerken in en rond de haven van Antwerpen, is het logistieke team van Dow de samenwerking aangegaan met de multimodale experten van VIL.

Er werd een project gestart rond de export containers vanuit de magazijnen van Broekman Logistics in de haven van Antwerpen. Deze containers werden uitsluitend per vrachtwagen over de Antwerpse Ring vervoerd. Multimodaal.Vlaanderen heeft een matrix met alternatieve oplossingen opgesteld (binnenvaart, spoor, en combinaties met wegtransport), inclusief de positieve en negatieve effecten op service, duurzaamheid en kosten. Uiteindelijk is gekozen voor een combinatie van wegtransport en spoorverbinding.

Concreet houdt dit in dat de lege containers met vrachtwagens worden opgehaald bij de depots op rechteroever en bij de magazijnen van Broekman worden neergezet. Na belading bij Broekman worden de containers per vrachtwagen naar de Antwerpse Mainhub terminal getransporteerd en daar ingeleverd. Vanuit de Mainhub worden de containers per spoor van Lineas Intermodal naar de kades op Linkeroever vervoerd.

Hetzelfde principe wordt nu ook bij import containers toegepast. Deze containers staan op de kades op Linkeroever en worden per spoor naar de Antwerpse Mainhub vervoerd. Per vrachtwagen wordt het laatste stuk tussen de Mainhub en Broekman Logistics afgelegd.
Deze logistieke oplossing waarbij 58% van de totale afstand via het spoor gaat in plaats van over de Antwerpse Ring, heeft diverse positieve effecten:

• Drukke verkeerspunten zoals de Liefkenshoektunnel,
Thijsmantunnel en wachtrijen bij de diepzee kades worden
vermeden en ontlast.
• De CO2-uitstoot wordt met 34% verminderd.
• De betrouwbaarheid van de logistieke doorlooptijden neemt
toe, wat zorgt voor een daling van onvoorziene logistieke kosten. Dit maakt de oplossing kostenefficiënt.

Deze modal shift is voor Dow een eerste stap in de samenwerking met Multimodaal.Vlaanderen.

Neem contact op met een expert

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events