Eind september werd er voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer georganiseerd via de Lovaart tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne voerde testvaarten uit om zeezand voor betonproductie vanuit Oostende per binnenvaart naar het Regionaal Overslagcentrum (ROC) in Veurne te vervoeren. Deze test is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.
Sinds de oprichting van regionale overslagcentra in Diksmuide en Veurne vorig jaar, beschikken bedrijven in de regio over nieuwe, duurzame transportopties. ROC Veurne, strategisch gelegen aan het bedrijventerrein bij de Lovaart en de Vaartweg, heeft kaaimuren van 50 meter en een kaaiplateau van
325 m².
“ROC Veurne biedt bedrijven de kans om goederen op een efficiënte en milieuvriendelijke manier van water naar weg te verplaatsen, wat de verkeersdruk op het wegennet aanzienlijk verlaagt,” aldus Jean de Béthune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. “ROC Veurne is belangrijk voor de economische en
logistieke toekomst van de regio. Door de ligging en faciliteiten kunnen we bedrijven helpen hun logistieke ketens te verduurzamen.”
Met steun van Multimodaal.Vlaanderen werden alle betrokken partijen – waaronder De Brabandere, De Vlaamse Waterweg, POM West-Vlaanderen en Barging Solutions – samengebracht om de testvaart mogelijk te maken. Een concrete businesscase werd uitgewerkt in samenwerking met POM West Vlaanderen, met een operationele planning die het potentieel van de Lovaart voor binnenvaart toont.
Er werd ook een kostprijsmodel ontwikkeld dat een transparant overzicht geeft van de totale transportkosten. Multimodaal.Vlaanderen wil met dit project aantonen dat zelfs kleinere waterwegen, zoals de Lovaart, een waardevolle rol kunnen spelen in het goederenvervoer. Deze waterwegen bieden unieke mogelijkheden voor efficiënt en duurzaam transport, al blijven er uitdagingen, zoals het waarborgen van voldoende diepgang en het vinden van retourlading.
De samenwerking tussen de partners in dit project was essentieel om deze eerste stap mogelijk te maken. Multimodaal.Vlaanderen hoopt dat dit initiatief als inspirerend voorbeeld kan dienen voor andere bedrijven die de mogelijkheden van kleinere waterwegen willen benutten.