Manna Foods, producent van verschillende sauzen, gaat van start met enkele testvaarten via de binnenvaart. Momenteel worden de lege containers opgepikt in de haven van Antwerpen, geladen in Wijnegem en teruggevoerd naar het Deurganckdok op linkeroever: een wegtraject van 65 km. Met de Oosterweelwerken zal de huidige congestie op de Ring van Antwerpen alleen maar toenemen. Het bedrijf wil zijn vrachtwagens van de weg halen. Ook ecologische aspecten als het beperken van de CO2-uitstoot zijn een sterk aandachtspunt.
Multimodaal.Vlaanderen heeft met Manna Foods de mogelijkheden via binnenvaart besproken. Een bezoek aan de Gosselin Container Terminal (GCT) in Deurne werd georganiseerd om de praktische werking van de terminal te bekijken en een idee over het transport met een lichter te hebben. Nadien was het aan Manna Foods en de GCT om een commerciële overeenkomst uit te werken. Ook Remant Africa Logistics speelt een actieve rol in het opzet van de ‘nieuwe’ transportketen.
Voor de export van 20’ containers mayonaise naar Afrikaanse bestemmingen gaat Manna Foods nu een aantal testvaarten doen waarbij de lichterverbinding vanop de Gosselin Container Terminal naar het Deurganckdok zal gebruikt worden. De sauzen worden in allerlei verpakkingen manueel in 20’ containers geladen in Wijnegem. Door deze gunstige laadlocatie is het voortransport via de weg tot de GCT beperkt in afstand.
Door gebruik te maken van de lichter, in combinatie met een kort voortransport, zal het bedrijf zo’n 70 % minder CO2 uitstoten. Met een geschat jaarpotentieel van zo’n 700 à 800 containers betekent dit een belangrijke “groene” bijdrage.