Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Offshore grout materiaal voor windmolenpark intermodaal van Ham naar Schotland

Bij de bouw van het windmolenpark Moray East voor de kust van Oost-Schotland is een hoog-speciale offshore grout nodig, een speciaal soort cement dat gebruikt wordt om de fundamenten van de windmolens te verankeren aan de zeebodem.

In de productie eenheid van Master Builders Solutions in Ham Belgie wordt de grout in speciale silocontainers geladen en aangeleverd op een terminal in de buurt, aangrenzend aan het Albertkanaal. Met de lichter worden de containers naar Antwerpen gebracht en gelost op de terminal van Zuidnatie.

foto invergordon

Op die terminal worden de containers nadien in coasters als m/v Fast Herman van de Antwerpse rederij Fast Lines geladen. Per trip worden 80 tot 100 units meegenomen. De containers worden gelost in Invergordon, een haven aan de oostkust van Schotland.

Na lossing van het grout materiaal volgen de lege silocontainers de omgekeerde weg om finaal weer in Ham te belanden voor de volgende trip.

Info: www.fast-lines.com

Volgens de berekeningen van Multimodaal.Vlaanderen worden in vergelijking met een totaal wegtraject (via de kanaaltunnel Calais en op roundtrip basis) door het multimodaal alternatief 1.5 miljoen wegkilometers uitgespaard. Op de Vlaamse wegen betekent dit een reductie van meer dan 181.000 kms. Op het volledige traject Ham – Schotland (en terug) wordt 63% CO2 minder uitgestoten.

Neem contact op met een expert

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events