Dat ook breakbulk op een multimodale manier kan worden getransporteerd, is nogmaals bewezen.
Mutimodaal.Vlaanderen bedacht een oplossing voor het transport van onderdelen van de Kallosluis naar Diksmuide. Vandezande Automation & Mechanics uit Diksmuide is verantwoordelijk voor de renovatie van deze onderdelen. Voor het natransport werd gebruikgemaakt van uitzonderlijk wegvervoer, terwijl het grootste deel van het traject per estuair schip naar Haven Oostende werd afgelegd.
Op 3 juli deed de ‘Polybotes’ van PortConnect Haven Oostende aan. Naast de gebruikelijke containers op de dienst tussen Antwerpen, Zeebrugge en Oostende, vervoerde het schip ditmaal ook een uitzonderlijke projectlading. Vandezande Mechanics & Automation uit Diksmuide is verantwoordelijk voor de mechanische en elektrische renovatie van de Kallosluis.
“Bij de grondige renovatie van drie sluisdeuren moet telkens de bovenrolwagen naar ons atelier in Diksmuide worden gebracht. Normaal gezien maken wij hiervoor gebruik van uitzonderlijk wegtransport. Maar tijdens het uitwerken van een aantal andere cases met Multimodaal.Vlaanderen kwam dit project naar boven,”
Baptist Bulens, Senior Projectmanager bij Vandezande.
Operationele haalbaarheidsstudie
Als neutraal adviesbureau is het uitwerken van haalbare multimodale alternatieven voor (uitzonderlijk) wegtransport een kernactiviteit van Multimodaal.Vlaanderen. Verschillende mogelijkheden werden onderzocht. Eerst werd gekeken naar de nabijgelegen kade van ROC Diksmuide (regionaal overslagcentrum). Echter, door de beperkte diepgang van de IJzer kunnen daar enkel spitsen varen. Door de breedte van het onderdeel was een groter schip vereist. Ook de River Terminal Roeselare bleek geen optie omdat de weg tussen Roeselare en Diksmuide ongeschikt was voor natransport per uitzonderlijk wegvervoer. De oplossing werd uiteindelijk gevonden in Haven Oostende.
Financieel plaatje
Het eerste idee van Multimodaal.Vlaanderen om een dedicated barge in te zetten, bleek qua kostprijs niet haalbaar. Om de rekening zowel operationeel als financieel te doen kloppen, stelde Multimodaal.Vlaanderen voor om gebruik te maken van de bestaande estuaire connectie van PortConnect. Deze verbinding biedt een wekelijkse rotatie met voornamelijk containers tussen Antwerpen, Zeebrugge en Oostende.
De eerste zending van een bovenrolwagen van een sluisdeur is vlekkeloos verlopen. De renovatie in het atelier in Diksmuide zal ongeveer één jaar duren, waarna het onderdeel de omgekeerde weg zal afleggen om terug in de Kallosluis te worden gemonteerd. Daarna begint de renovatie van de tweede sluisdeur, gevolgd door de derde.
Deze business case werd uitgewerkt onder de operationele begeleiding van Multimodaal.Vlaanderen en valt onder de samenwerking met POM West-Vlaanderen.