Hét adviespunt voor multimodaal vervoer

Ook Tribù gaat voor de binnenvaart

Tribù, specialist in eigentijds, creatief en duurzaam buitenmeubilair, heeft de shift gemaakt van wegtransport naar de binnenvaart. Deze logistieke overstap kwam er door de uitwerking van een business case onder de operationele begeleiding van Multimodaal.Vlaanderen en valt onder de samenwerking met POM Limburg.

De tuinmeubelfabrikant Tribù is een familiebedrijf gelegen te Bilzen. Tribù kiest ervoor om in de toekomst het transport vanuit de haven van Antwerpen niet meer per truck langs de congestiegevoelige E313 te doen. Voordien koos Tribù ervoor om de meubels vanuit de haven van Antwerpen per truck tot Bilzen te
transporteren.

Na de losoperatie moest de container daarna leeg terug richting de haven van Antwerpen. In de toekomst zal dit traject van Antwerpen naar Haven Genk over het Albertkanaal verlopen.
Tot slot zal een bijzonder kort natransport per truck de meubelen tot in Bilzen vervoeren waarna de lege
container slechts tot Haven Genk terug moet. Dit succesverhaal is er gekomen mede dankzij de samenwerking met POM Limburg.

Per binnenschip tot Haven Genk
Op jaarbasis zou het gaan over zo’n 159 units komende vanuit de Far East.
Het traject over het Albertkanaal zou jaarlijks goed zijn voor een reductie van 6 ton CO2 wat neerkomt op een reductie van 51%. Het aantal vrachtwagenkilometers wordt op deze manier tot maar liefst 94% gereduceerd. Deze reductie komt doordat Haven Genk voor bepaalde carriers een ‘empty depot’ heeft. Eén van de voordelen om op deze manier te werken is dat lege containers hierdoor niet leeg terug moeten richting haven van Antwerpen maar deze nu rechtstreeks bij Haven Genk worden binnengebracht.

Met onze tijdloze designs in kwaliteitsmaterialen zetten we elke dag in op duurzaamheid. Dat engagement nu ook uitbreiden naar onze transporten is een logische stap.” Koen De Cock, CEO, Tribù

Ontlasting drukke verkeersassen
Doordat in de toekomst de containers niet meer over de weg gaan, zullen 36.000 kilometers over de Antwerpse ring en E313 vermeden worden. Nodeloos om te vermelden dat door de werken aan de Oosterweelverbinding dit traject komende jaren nog gevoeliger voor congestie zal worden.

Neem contact op met een expert

Blijf op de hoogte

Ontvang onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en uitnodigingen op events