Orac, een familiebedrijf gevestigd in Oostende, is al meer dan 50 jaar actief in interieurdecoratie en zet sterk in op innovatie. Het bedrijf richt zich voortdurend op technologische, materiële en designvernieuwingen. Duurzaamheid vormt daarnaast een belangrijke pijler binnen de bedrijfsstrategie.
Shortsea shipping: duurzaam, snel en kostenefficiënt
Tot voor kort vertrok er wekelijks een trailer vanuit Orac Oostende via de Eurotunnel Calais-Dover naar een warehouse in het Verenigd Koninkrijk (VK). Dit gebeurde via begeleide vracht, waarbij de chauffeur meereist met de lading. Elke lading legde een afstand van 333 km af (exclusief de Eurotunnel) over Vlaamse, Franse en Britse wegen.
Port of Antwerp-Bruges, met name Zeebrugge, is een belangrijke hub voor goederenverkeer van en naar het VK. Dagelijks zijn er meerdere afvaarten naar verschillende havens in het VK en Ierland. Deze frequente afvaarten en snelle transittijden zijn cruciaal voor de just-in-time bevoorrading van de Britse markten. Een bijkomend voordeel is dat de goederen vanuit Zeebrugge onbegeleid worden verscheept, wat zorgt voor minder administratieve formaliteiten en het gebruik van lokale chauffeurs in Vlaanderen en het VK.
Samenwerking en modal shift
Voor een multimodaal alternatief worden door Multimodaal.Vlaanderen steeds meerdere voorstellen uitgewerkt. Ook in deze businesscase werd dat gedaan. Uiteindelijk koos Orac ervoor om met ECS samen te werken. Na enkele testzendingen bleek de mental shift – en daarmee de modal shift – succesvol. Vanaf september 2024 zullen alle zendingen naar het VK uitsluitend via shortsea shipping worden verstuurd.
“Door een modal shift van weg naar spoor en shortsea shipping aan te moedigen, creëert ECS duurzame en betrouwbare logistiek. We noemen dit CSR-logistiek en het ligt aan de kern van alles wat we doen.”
Sven Pieters, CEO, ECS.
Duurzaamheidsverslag
Deze modal shift levert een positieve bijdrage aan de duurzaamheidsambities van Orac. In hun duurzaamheidsverslag valt te lezen dat Orac streeft om tegen 2050 klimaatpositief te zijn. Dit betekent dat de totale CO2- en equivalente uitstoot van het bedrijf – of het nu gaat om productie, transport of totale activiteiten – minder is dan de CO2 die vrijkomt in de atmosfeer.
“De overgang naar shortsea shipping is een van de vele stappen in onze duurzaamheidsstrategie. Door wegtransport te vervangen door een multimodaal alternatief, verminderen we niet alleen onze CO2-uitstoot maar versterken we ook onze toewijding aan innovatieve en verantwoorde logistiek.”
Louis Boel, Logistic Lead, Orac
Binnen de samenwerking met POM West-Vlaanderen werden meerdere goederenstromen geanalyseerd en diverse businesscases uitgewerkt. Sinds de uitwerking van deze businesscase heeft Orac een eerste goederenstroom naar het VK volledig verschoven en onderzoekt het momenteel de mogelijkheden om andere goederenstromen binnen continentaal Europa te verschuiven.