Weba heeft een belangrijke stap gezet in de optimalisatie van zijn logistiek en retailactiviteiten, met de focus op duurzaamheid. Om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen, besloot Weba om goederen bestemd voor de magazijnen in Gent zoveel mogelijk via alternatieve transportmodi te laten vervoeren.
Met advies van Multimodaal.Vlaanderen overtuigde Weba zijn forwarders en transporteurs om zoveel mogelijk containers te verschepen via de terminal van Stukwerkers in North Sea Port (Gent). Door gebruik te maken van binnenvaart voor het transport naar Gent kan Weba zowel de verkeersdruk als de CO₂-uitstoot aanzienlijk verlagen. De ligging aan het kanaal Gent-Terneuzen maakt de verschuiving van weg naar water een logische stap.
Deze keuze levert per container een besparing op van 110 kilometer op Vlaamse wegen, wat niet alleen de ecologische impact vermindert maar ook de lokale mobiliteit bevordert. Daarnaast breidt Weba uit met een nieuwe winkel in Riemst (Tongeren), geopend op 28 oktober. Deze vestiging, strategisch gekozen om klanten in Limburg en omstreken beter te bedienen, versterkt de positie van Weba in nieuwe regio’s. De nabijheid van Haven Genk als containerterminal maakte het mogelijk om ook hier gebruik te maken van binnenvaart, een logische keuze binnen de duurzame strategie van Weba.
Deze flow is mede mogelijk gemaakt dankzij de samenwerking met POM Limburg, waarmee Weba de stap naar efficiënte en duurzame logistiek verder versterkt. Met dit initiatief blijft Weba zijn positie op de Belgische meubelmarkt versterken en stelt het duurzaamheid centraal in zijn logistieke processen. Zoals een vertegenwoordiger van Weba het verwoordt:
“We hadden al vaak onderzocht of we onze containers niet via binnenvaart konden verschepen, maar we stuitten telkens op allerlei hindernissen. Nu zijn we er, mede dankzij de hulp van Multimodaal.Vlaanderen, in geslaagd om binnenvaart duurzaam te integreren in onze logistieke flows.”