ZOUTMAN is een Belgisch familiebedrijf gespecialiseerd in de productie en verwerking van hoogkwalitatief zeezout met toepassingen in onder andere de voedingsindustrie, zout voor gladheidsbestrijding, waterbehandeling, landbouw en veevoeding.
Duurzaamheid staat centraal in de bedrijfsvoering van ZOUTMAN. Zo werkt het bedrijf uitsluitend met zeezout, dat op een milieuvriendelijke manier wordt gewonnen. Die duurzaamheid trekt zich ook door op vlak van transport. De logistieke kost bepaalt maar liefst 70% van de verkoopprijs van zout. Een goede ligging en efficiënt, financieel duurzaam transport zijn dus geen optie, maar een must in deze branche.
Via zee- en binnenvaart levert ZOUTMAN wereldwijd zout aan haar klanten. ZOUTMAN heeft verschillende productievestigingen in Roeselare en Gent. Vanuit die productievestigingen vertrekt jaarlijks tot 450.000 ton zeezout aan meer dan 60 landen wereldwijd.
Binnen de samenwerking met de POM West-Vlaanderen en Multimodaal.Vlaanderen werden diverse goederenstromen onderzocht. Vanwege het uitgebreide netwerk aan klanten, werden zowel continentale als maritieme goederenstromen met modal shift potentieel geïdentificeerd.
De continentale goederenstroom van zeezout naar klanten in Polen heeft een duurzame modal shift gemaakt. Waar het transport voorheen volledig via de weg verliep met standaard trailers, is er nu gekozen voor een efficiënter en milieuvriendelijker spooralternatief. Sinds kort worden de gepalletiseerde goederen in 45’ containers geladen en per vrachtwagen vanuit Roeselare naar de mainhub spoorterminal in Antwerpen gebracht. Van daaruit reizen ze per trein naar verschillende inland spoorterminals in Polen, waarna het laatste traject over de weg wordt afgelegd. De logistieke dienstverlener PCC Intermodal, die dit complete door-to-door transport verzorgt, beheert meerdere spoorterminals in Polen. Met vijf vertrekken per week vanuit Antwerpen zorgt deze modal shift voor een aanzienlijke besparing: jaarlijks wordt 56.300 kilometer aan wegtransport vermeden en wordt de CO2-uitstoot met 86 ton verminderd. Spoorvervoer laat toe om per ladingdrager ook een hogere payload mee te nemen dan wegvervoer, wat het aantal benodigde transporten op jaarbasis ook reduceert.
De maritieme goederenstroom bestaat uit exportcontainers naar diverse landen. Waar het transport voorheen volledig over de weg verliep, met lege containers die per vrachtwagen uit depots in Antwerpen werden opgehaald, gereden tot de productievestigingen en vervolgens terug naar Antwerpen gingen, is nu gekozen voor een duurzamer alternatief via binnenvaart.
In plaats van rechtstreeks van en naar de Antwerpse haven te rijden, worden de containers nu aangeleverd via inland terminals (in carrier haulage). Na het vullen van de containers in de productievestigingen in Roeselare en Gent, worden ze per truck teruggebracht naar de respectievelijke inland terminals River Terminal Wielsbeke en ITG Kluizendok of Sifferdok. Van daaruit reizen ze via de binnenvaart naar de deepsea terminals in de Port of Antwerp-Bruges.
De strategische ligging van de Gentse site nabij het Kluizendok en Sifferdok van North Sea Port en de connectie van Roeselare met de Leie via River Terminal Wielsbeke maken dit een efficiënte en milieuvriendelijke oplossing. Met meerdere wekelijkse connecties en een nauwe samenwerking met de inland terminals draagt deze modal shift bij aan een duurzamer en efficiënt multimodaal transport. Dit nieuwe logistieke model zorgt voor een potentiële reductie op jaarbasis van bijna 66.000 kilometer op Vlaamse wegen en reduceert de CO₂-uitstoot met 57 ton.
“Het ecologische karakter van ons zeezout verdient een even ecologisch transport. Daarom zetten we volop in op modal shift: een logische stap naar een groenere, efficiëntere en toekomstbestendige logistiek.” – Wouter Lambert, Supply Chain Manager ZOUTMAN
Met deze strategische modal shifts zet ZOUTMAN een grote stap richting duurzamer en efficiënter transport. Door slim gebruik te maken van spoor- en binnenvaartverbindingen, verlaagt het bedrijf niet alleen zijn ecologische voetafdruk, maar optimaliseert het ook de logistieke kosten. Dit innovatieve transportbeleid bewijst dat economische efficiëntie en duurzaamheid perfect hand in hand kunnen gaan. ZOUTMAN blijft zich inzetten voor verdere optimalisatie van zijn supply chain, met als doel een nog groenere en kostenefficiëntere logistiek, in lijn met zijn engagement voor duurzame groei.