Stow sleepte vorig jaar de award van Baanbrekende Verlader in de wacht. Wij vroegen Group Supply Chain and Purchase Director, Wim Gantois naar zijn visie op het multimodale landschap in Vlaanderen.
Wanneer is Stow begonnen met vervoer via binnenvaart?
Een drietal jaar geleden stelde een belangrijke partner voor of binnenvaart geen goede optie zou zijn. Voor ons was dat toen nog onbekend terrein. Eens we ermee aan de slag gingen, waren we snel verkocht.
Een dik jaar geleden zijn we dan effectief van start gegaan in samenwerking met Logistiek Centrum Zwevegem. Intussen vervoeren we alle volumes die via die weg kunnen op deze manier.
Er zijn heel weinig nadelen en heel veel voordelen verbonden aan binnenvaart. Er was weinig overtuigingskracht nodig om ons mee aan boord te trekken. Er zijn twee grote voordelen. Enerzijds het weghalen van de vrachtwagens van de baan en de ecologische en maatschappelijke voordelen die daaraan vasthangen.
Anderzijds zorgt het voor veel meer zekerheid. Een lading vanuit de Haven van Antwerpen laten komen met een vrachtwagen, bracht regelmatig vertragingen met zich mee, door het chauffeurstekort, files, etc. Dat zorgde voor veel onzekerheid. Nu hebben we dat probleem niet meer.
De zekerheid van het hebben van je producten als je ze nodig hebt, is natuurlijk een groot voordeel. We zetten nu enkel nog vrachtwagens in voor de last mile vanuit Zwevegem tot Sint-Denijs.
Wat is voor uw bedrijf de grootste hindernis geweest in heel het multimodale verhaal?
We hebben het langst gekeken naar de kostprijs, om een goed beeld te hebben van wie wat zal betalen. Voor Antwerpen is er nooit veel discussie geweest. Het is goedkoper om te stockeren buiten de Haven van Antwerpen. Ik denk dat multimodaal transport meestal een probleem geeft in supply chains waar snelheid heel belangrijk is. Maar bij ons valt dat wel mee. Als wij voldoende proactief zijn, doet het er niet toe of onze lading een week of twee weken onderweg is. Ons product speelt hier zeker in ons voordeel.
“Er zijn heel weinig nadelen en heel veel voordelen verbonden aan binnenvaart. Er was weinig overtuigingskracht nodig om ons mee aan boord te trekken.”
Hoe ziet u het multimodale landschap in Vlaanderen evolueren?
Ik denk en ik hoop dat het zal uitbreiden. Op dit moment heeft multimodaal vervoer de grootste voordelen bij zwaardere goederen die niet snel moeten getransporteerd worden. Zeker als je kijkt naar relatief korte afstanden, dan is binnenvaart de beste manier om te transporteren. Je kan de groei van multimodaal transport natuurlijk niet enkel binnen de grenzen van Vlaanderen bekijken. Zeker als je kijkt naar treinverbindingen. Daar zijn we bij Stow nu ook recent mee gestart.
Ook het chauffeurstekort zal zijn impact hebben. Vanaf dat de economie weer een boost krijgt, zal dat tekort alleen maar groter worden en zal de vraag naar multimodaal vervoer gigantisch hard toenemen.
Hoe concreet zijn jullie plannen om ook treinverbindingen van Gent naar Tsjechië te gaan gebruiken?
We zijn net gestart om 500 tot 1000 ton per maand van Gent naar Tsjechië te vervoeren per trein. Het is niet de snelste manier, maar wel de meest ecologische. En qua kostprijs komt het op hetzelfde neer. De keuze was daarom snel gemaakt.
Wat is volgens u de belangrijkste beleidsmaatregel die de modal shift kan bevorderen?
De nodige investeringen moeten gebeuren om het netwerk verder uit te bouwen. Het verhogen van alle bruggen op het Albertkanaal is er een goed voorbeeld van. We moeten de juiste connecties tussen de vaarroutes hebben. Hetzelfde geldt voor treinconnecties.
Wat vooral goedkoper moet worden zijn de handlings voor het laden op het schip of de trein. Met de juiste investeringen kan dat effciënter en goedkoper worden. Dat zou multimodaal vervoer pas echt een boost geven.
Daarnaast ben ik geen voorstander van hoge subsidies. Als er goede investeringen in het netwerk zijn, zal de markt wel volgen. Het wegtransport duurder maken via kilometerheffing vind ik ook een goede maatregel. Onze wegen zijn nu eenmaal verzadigd.
Waar heeft de Baanbrekers award een plaats gekregen?
Die staat op een centrale plaats in ons hoofdgebouw.