Eerder kon u al lezen dat TCI Carriers voor één van zijn klanten het multimodaal alternatief via de binnenvaart omarmd had. Wegens het succes van dat eerste modal shift project ging TCI binnen de eigen klantenportefeuille op zoek naar bijkomende opportuniteiten.
Het aanbieden van duurzaam transport past tevens perfect in het kader van de SDG’s (Sustainable Development Goals), waar TCI Carriers zich voor engageert om deze binnen de organisatie verder te ontwikkelen.
ICY community
Als deelnemer aan de ICY community kon TCI beroep doen op de expertise van Multimodaal.Vlaanderen, dat voor verschillende goederenstromen multimodale alternatieven gezocht en uitgewerkt heeft.
Voor een klant die 1400 importcontainers per jaar vanaf de haven van Antwerpen naar Rumst transporteert, bleek het ICY concept opnieuw het meest voor de hand liggende alternatief.
Wegtransport niet goedkoper
Hoewel op het eerste gezicht het wegtransport de goedkoopste optie lijkt, ziet het totale kostenplaatje er anders uit: de vrije periode gaat pas in bij aankomst van de container op de binnenvaartterminal waardoor het risico op hoge demurrage kosten bij te late teruglevering wordt vermeden.
Driedubbele winst
Elke container die via barge tot de Hutchison terminal (TCT) in Willebroek vaart, rest nog een kort last-mile traject over de weg. Na het lossen van de containers, worden ze teruggebracht naar TCT, waar ze hergebruikt worden voor exportklanten in de regio. Driedubbele winst: 83% minder km’s over de drukke E19 en Antwerpse ring, 42% CO2-besparing en dus ook een besparing op de totale transportkosten zelf.
Bewuste keuze
Tom Leonaers, Director bij TCI Carriers, kiest bewust voor de binnenvaart: “Bij TCI Carriers dragen we betaalbaar, duurzaam transport hoog in het vaandel. Het ICY concept helpt ons de hoge demurrage kosten voor de eindklant te vermijden.”